Hoofdconciërge Christiaan maakt verbinding binnen de monumentale muren van de Seeligkazerne

Na een succesvolle carrière als banketbakker en enkele jaren in de logistiek, vond Christiaan 15 jaar geleden zijn nieuwe roeping. Als hoofdconciërge in de historische Seeligkazerne beheert hij niet alleen het pand, maar speelt hij ook een centrale rol in het creëren van verbinding tussen studenten en het coördineren van evenementen. Ontdek hoe hij zijn veelzijdige functie vervult en waar hij het meest trots op is, hier in zijn verhaal. 

Het Groot Arsenaal is een monument en bevindt zich op de historische Seeligkazerne

Van banketbakker naar conciërge 

Na 17 jaar samen met zijn oom en moeder een familiebakkerij gerund te hebben, zocht Christiaan van Beckhoven naar een nieuwe uitdaging buiten de bakkerswereld. Zijn volgende stap was een rol in de logistiek, maar zijn ware passie lag ergens anders. "Ik deed vrijwilligerswerk met katholieke plattelandsjongeren, wat me erg aansprak. Toen ik hoorde van een vacature bij De Rooi Pannen, wist ik dat dit mijn kans was om met jongeren te werken," vertelt Christiaan. Als bakker had hij nog examens afgenomen bij de bakkersopleiding van De Rooi Pannen. Zo bracht zijn passie hem terug naar een vertrouwde omgeving, maar nu in een nieuwe rol. 

Werken in een geschiedenisrijke omgeving 

Christiaan startte bij De Rooi Pannen toen deze nog op een andere locatie in Breda was gevestigd. In 2019 verhuisde De Rooi Pannen naar de Seeligkazerne, een plek met een rijke historie. “Toen ik hier voor het eerst kwam na de verbouwing, was ik onder de indruk en keek ik mijn ogen uit. Het is hier zoveel mooier en uitgebreider dan het vorige pand”, herinnert Christiaan zich.  

Als hoofdconciërge is hij verantwoordelijk voor het gebouwbeheer, wat extra uitdagingen met zich meebrengt gezien de monumentale status van het Klein en Groot Arsenaal. “De buitenkant en het geraamte zijn onderdeel van het monument, maar de inrichting niet. Een lamp vervangen mag vaak wel, maar verder moet er vaak extern geschakeld worden. Daarbij komt de Monumentenwacht tweejaarlijks, waarvoor de facilitaire dienst de plannen maakt. Overigens staat het hoofdgebouw op de nominatie als gemeentemonument.” 

De Rooi Pannen community 

Wat werken bij De Rooi Pannen zo uniek maakt, is volgens Christiaan de hechte gemeenschap. “Er wordt veel gedeeld met elkaar, er ontstaan vriendschappen en mensen worden op elkaars huwelijk uitgenodigd. Iedereen waardeert en respecteert elkaar”, legt Christiaan uit. “Ik ben ooit voor een wat langere tijd in het ziekenhuis beland. De toenmalige directeur kwam iedere vrijdag bij mij op bezoek. Ik heb ook veel medeleven gehad van personeelsleden en sommige collega’s vragen er nog naar, terwijl het al een aantal jaar geleden is. Dat vind ik wel een mooi voorbeeld van hoe er met elkaar wordt omgegaan.” 

Geen enkele dag is hier hetzelfde. Iedere dag heb ik andere taken en help ik andere mensen.

Christiaan van Beckhoven Hoofdconciërge bij De Rooi Pannen Breda TLM

Werken in het onderwijs 

Christiaan hoort bij het Onderwijsondersteunend personeel (OOP), wat verschilt met het werken vanuit een docententeam. Er wordt vanuit de directie veel georganiseerd om verbinding met elkaar te creëren. Christiaan vertelt: “Vorige maand werden we bijvoorbeeld allemaal op de foto gezet met een voorwerp wat te maken heeft met je functie. Zo leer je weer wat meer over elkaar en elkaars functie.”  

De school organiseert ook leuke, teamversterkende activiteiten. "We starten het schooljaar met een gezamenlijke barbecue en doen regelmatig aan teamuitjes zoals een escaperoom of een bezoek aan de Efteling", zegt Christiaan. Elke twee maanden komt al het personeel van Breda samen in Brasserie Reduit samen voor de Brabo (brasserie-borrel).  

Geen dag hetzelfde 

Door de jaren heen heeft Christiaan zijn rol zien veranderen en uitbreiden. “Ik begon met basiswerkzaamheden. Op een moment was er vraag naar iemand die als begeleider bij evenementen kon helpen. Dat leek mij wel leuk en dat doe ik nu ook vaak. Ik help de studenten en begeleid met activiteiten en ik ben de contactpersoon waar ze zich moeten melden. Bijvoorbeeld met welkomstgesprekken van nieuwe studenten; ze melden zich bij mij aan en af en ik zorg voor roulatie in de gesprekken. Ook ben ik contactpersoon voor evenementen van externe partijen die op de campus in Breda plaatsvinden. Daardoor heb ik niet alleen veel contact met studenten, maar ook met externe partijen.”  

Hij benadrukt de vrijheid die hij krijgt in zijn werkzaamheden. “Ik heb natuurlijk wel bepaalde kaders, maar ik kan daarin zelf beslissingen maken. Ik deel ook mijn eigen dag in en kan in overleg met de andere conciërges bepalen hoe de week eruitziet”, vertelt hij. "Geen enkele dag is hier hetzelfde. Iedere dag heb ik andere taken en help ik andere mensen.” 

Echt trots 

Christiaan voelt zich trots om bij De Rooi Pannen te mogen werken: “Het is een fijne omgeving om in te werken. Ik voel me er als medewerker veilig, ook voor de studenten is het een veilige omgeving. Ik ben trots op onze compacte school met drie opleidingsrichtingen en wat we met het hele team hebben neergezet.” En het leukste van zijn werk? “Het contact met de studenten. Het praatje dat je maakt, dat eigenlijk veel meer is dan alleen ‘een praatje’. En dat je dan na zoveel jaar een oud-student tegenkomt en zegt dat hij veel heeft gehad aan onze gesprekken, dat geeft dan veel voldoening.” 

Werken bij De Rooi Pannen

Lijkt werken bij De Rooi Pannen jou ook wel wat?

Bekijk onze vacatures