Huishoudelijk medewerker Rosita is van alle markten thuis: “Ik voel me soms ook een coach en dat doe ik graag!”

Rosita Ekkers is een medewerker van de huishoudelijke dienst. Daarnaast werkt ze ook achter de counter, waar ze broodjes en drankjes serveert aan de studenten. Dankzij haar vertrouwde aanwezigheid in de gang, vinden studenten vaak bij haar een luisterend oor. Lees meer over de uitdagingen die Rosita tegenkomt in haar werk en ontdek hoe zij zich gewaardeerd en erkend voelt. 

“Ik heb jarenlang bij Maître Paul gewerkt. Toen ik moeder werd, stopte ik met werken om thuis te blijven. Dat vond ik leuk, maar toen mijn zoon wat ouder werd, wilde ik weer aan de slag”, vertelt Rosita. Haar man werkt al jaren bij het terreinbeheer en hun zoon heeft een leisure-opleiding gedaan bij De Rooi Pannen. Rosita was daarom ook al goed op de hoogte over het reilen en zeilen bij De Rooi Pannen. “Het contact met de jongeren leek mij altijd al erg leuk. Toen er een vacature vrij kwam, mocht ik op gesprek komen en was er direct een klik. Ik werd aangenomen en mocht beginnen. Aan het begin was de drukte in de gangen wel even wennen, maar nu voelt dat echt normaal.” 

Afwisseling in werkzaamheden 

Inmiddels heeft Rosita als medewerker huishoudelijke dienst al op veel scholen van De Rooi Pannen gewerkt. “Ik begon eerst bij Horeca, in de middagen, daarnaast ging ik bij Vormgeving en Handel & Ondernemen aan de slag wegens ziektevervanging en deed ik een paar uur catering. Ik heb eigenlijk bijna alle scholen wel gehad”, lacht Rosita. “Daarna hadden ze bij Toerisme, Leisure & Marketing iemand nodig. Ik maak de kantoren schoon van de directeuren en ik poets de gymzalen en kleedkamers. Daarnaast maak ik theaterzaal Backstage schoon, maar ook het vliegtuig en andere praktijk- en theorielokalen. Denk ook aan de personeelskamer, trappen, de receptie en andere vergaderkamers of kantoren. Naast het schoonmaakwerk, sta ik ook 10 uur per week achter de counter, waar de studenten in de pauze een broodje of wat drinken kunnen kopen. Die afwisseling is heel erg leuk!” 

Vrijheid en flexibiliteit 

Dat Rosita al zo lang bij De Rooi Pannen werkt, is niet zonder reden. De zelfstandigheid en verantwoordelijkheid die ze krijgt, vindt ze fijn. Ze vertelt: “Ik heb de verantwoordelijkheid gekregen voor de ruimtes, maar ik mag zelf bepalen hoe ik dit aanpak. Ik heb ervaring met schoonmaken en kan daarom goed inschatten hoe lang ik ergens mee bezig ben. Ik deel mijn dagen dus zelf in, zolang ik het werk maar af heb.” 

De Rooi Pannen is eigenlijk maar een kleine school. Iedereen kent elkaar.

Rosita Ekkers Medewerker huishoudelijke dienst en counter

Iedereen kent elkaar 

“De Rooi Pannen is eigenlijk maar een kleine school”, zegt Rosita. Eén van de pijlers van De Rooi Pannen is kleinschalig. “En dat merk je echt. Iedereen kent elkaar. Studenten, docenten, andere medewerkers; ik zie dat ze echt in gesprek gaan met elkaar. ”  

Hoewel Rosita veel zelfstandig werkt, is er veel contact met andere medewerkers van De Rooi Pannen. “Er is weinig hiërarchie en ik heb ook goed contact met de docenten en directeuren. Ik maak regelmatig een praatje en ik moet ook zeggen dat iedereen lief en betrokken is. De sfeer is goed en ik voel me echt gewaardeerd hier”, zegt Rosita. “Daarnaast spreek ik de andere schoonmakers ook, want het is fijn om het werk zelf eens met elkaar te bespreken. We zien elkaar niet zo vaak, maar we hebben een groepsapp en spreken af en toe af. Daarnaast zien we elkaar, en ook de rest van al het personeel, op personeelsdagen. ” 

Interactie en uitdagingen met studenten 

Naast haar normale werkzaamheden, van schoonmaken en achter de counter staan, heeft Rosita soms ook het gevoel coach te zijn. “Omdat je altijd rondloopt in de school of op de campus, ben je voor sommige studenten ook gewoon een vertrouwd gezicht. Studenten maken dan ook vaak een praatje en vertellen soms dingen die ze thuis niet zouden vertellen”, vertelt ze. “Je kan dan best wel veel voor iemand betekenen. Die interactie met de studenten vind ik ook echt heel erg leuk en geeft mij ook het gevoel dat ik iets voor ze kan betekenen, op een laagdrempelige manier. Zo was er een keer een meisje dat zich niet lekker voelde. Ze ging op de grond liggen en ik ben er gewoon naast gaan liggen. Gelukkig voelde ze zich al snel weer beter.” 

Soms zijn er ook uitdagingen bij de studenten. “Gooit er iemand een mandarijnenschil op de grond, dan zeg ik er wel wat van. Niet te streng hoor, maar op een speelse manier. Daarvoor heb je wel wat mensenkennis nodig “, aldus Rosita. 

Waardering en trots 

Rosita wil nog een lange tijd bij De Rooi Pannen blijven. “Het contact met de studenten en de variatie tussen het schoonmaken en werken in de counter, maken mijn dagen echt leuk. Ik heb ook echt het geluk om zulke leuke collega’s te hebben, waardoor ik het werk nog leuker vind”, zegt Rosita trots. “Een bijzonder moment was toen mijn zoon, oud-student van De Rooi Pannen, met zijn dochtertje langskwam. We bezochten de theaterzaal waar een docent lesgaf die hij nog kende uit zijn studententijd. Tijdens de les werd er muziek opgezet en hebben we met z'n allen gedanst. Dat was echt een hele leuke ervaring!” 

Rosita is niet alleen een trotse oma, maar ook een trotse werknemer: “Mijn werkgever en mijn collega’s hebben respect voor mij en dat vind ik gewoon heel erg fijn. Ik voel me gewaardeerd om hoe ik ben en hoe ik mijn werk doe. Wat wil je nog meer?“ 

Werken bij De Rooi Pannen

Lijkt werken bij De Rooi Pannen jou ook wel wat? 

Bekijk onze vacatures