De invloed van De Rooi Pannen
Michel volgde zelf de toeristische en recreatieve opleiding bij De Rooi Pannen, in het begin van de jaren ‘90. Tegenwoordig is dit onderdeel van de school Toerisme, Leisure & Marketing. "Wat me erg beviel aan de opleiding was de praktische insteek. De Rooi Pannen had destijds al eigen faciliteiten zoals een restaurant en keuken, waar we direct aan de slag konden. Dat praktische onderwijs past echt bij mij, en ik denk eigenlijk bij heel veel studenten", vertelt Michel enthousiast. “Daarom ben ik blij dat ze dat nooit hebben veranderd.”
Hoewel hij later probeerde verder te studeren op hbo-niveau, merkte Michel dat die manier van leren minder goed bij hem aansloot. De brede basis die hij bij De Rooi Pannen meekreeg, kwam hem altijd goed van pas. "De opleiding was heel breed opgezet. Je leerde van alles: vreemde talen zoals Frans, Duits en Engels, maar ook vakken zoals recht, wat ik nu nog steeds gebruik in mijn werk. Als je aan het roer van een groter bedrijf komt te staan, krijg je ook te maken met rechtszaken of andere geschillen. In mijn functie ben ik verantwoordelijk voor allerlei zaken, van HR tot financiën."
Die brede kennis heeft Michel een groot voordeel gegeven. "Veel huidige studenten specialiseren zich, wat zeker ook voordelen heeft. Maar ik zie nog steeds de waarde van een brede opleiding. Ik kan met iedereen in mijn team over alle onderwerpen meepraten. Als je enkel in één vak gespecialiseerd bent, mis je vaak een breder perspectief. In mijn rol moet je verder kijken dan alleen je eigen expertise."
De waarde van stages
Bij TerSpegelt heeft Michel de afgelopen jaren veel stagiaires begeleid. Sterker: het recreatiepark is twee keer uitgeroepen tot leerbedrijf van het jaar. "Ik heb zelf ook twee geweldige stages gehad tijdens mijn opleiding: een op een kleine camping en een in een groot hotel in Oostenrijk. Daardoor ken ik de waarde van een goede stage en de juiste begeleiding", vertelt Michel.
Voor hem is het belangrijk dat stagiaires niet alleen vakinhoudelijke kennis opdoen, maar ook leren werken met een ondernemersmentaliteit. "We zijn een familiebedrijf en we stimuleren stagiaires om te werken alsof het hun eigen zaak is. Denk na over hoe jij een uitdaging zou aanpakken als dit jouw bedrijf was. Die verantwoordelijkheid en betrokkenheid proberen we echt mee te geven. Ik zie dat leerlingen juist daarvan veel leren."
Bij TerSpegelt zijn er inmiddels meerdere oud-studenten van De Rooi Pannen in vaste dienst, waaronder afdelingshoofden en een parkmanager. Michel benadrukt dat ze altijd doorgroeimogelijkheden proberen te creëren voor hun medewerkers: "We hebben ook een digitale leeromgeving opgezet, de 'TerSpegelt Campus', waar medewerkers allerlei trainingen en opleidingen kunnen volgen. We proberen altijd eerst binnen ons eigen team te kijken naar doorgroeimogelijkheden."