Van De Rooi Pannen naar het Midden-Oosten: Ricardo volgt zijn internationale droom
Met een passie voor gastvrijheid en een avontuurlijke geest heeft oud-student Ricardo Bout zich opgewerkt tot een internationale hotelmanager in Abu Dhabi. Zijn...
Al van jongs af aan wist Michel Huigevoort: laat mij maar een praktisch beroep uitoefenen. Het mbo paste hem daarmee perfect, net als het praktijkgerichte onderwijs van De Rooi Pannen. Inmiddels mag Michel zich directeur noemen van Recreatiepark TerSpegelt, dat met zijn vijf sterren ‘Champions League speelt onder de recreatieparken’, aldus Michel. Ook veel studenten van De Rooi Pannen weten inmiddels hun weg te vinden naar TerSpegelt. Hoog tijd voor een gesprek met Michel.
Het is 2010 als Michel bij TerSpegelt binnenstapt. Sindsdien is het recreatiepark uitgegroeid tot een toonaangevende bestemming voor korte outdoorvakanties. De camping biedt niet alleen traditionele kampeerplaatsen, maar ook bijzondere verhuuraccommodaties aan het water, zoals drijvende lodges en luxe safaritenten. Met een oppervlakte van 68 hectare en een capaciteit van 4000 gasten in het hoogseizoen, is TerSpegelt een belangrijke speler in de recreatiesector. Het familiebedrijf wordt gerund met behulp van een vast team van 40 medewerkers, dat in de zomermaanden uitbreidt tot 250 medewerkers. "Ons bedrijf is altijd in beweging, dat brengt de nodige drukte met zich mee. Maar gelukkig hoef ik het niet alleen te doen," vertelt Michel. "Ik stuur een team van afdelingshoofden aan, die elk hun eigen verantwoordelijkheid dragen over de verschillende onderdelen van het park: technische dienst, receptie, sport en recreatie, horeca en marketing."
Een van de pijlers van het succes van TerSpegelt is de focus op spannende en stoere activiteiten voor de gasten. Michel legt uit: “We onderscheiden ons door avontuurlijke attracties aan te bieden, zoals tokkelen, en deze winter zijn we van plan om een nieuwe attractie te bouwen: een gigantische schans van tien meter hoog, waar gasten met een band van af kunnen glijden en landen in een enorme airbag. We willen dat onze gasten een unieke ervaring beleven die ze nergens anders vinden."
We willen dat onze gasten een unieke ervaring beleven die ze nergens anders vinden.
Michel Huigevoort | Directeur TerSpegelt en oud-student De Rooi Pannen
Michel volgde zelf de toeristische en recreatieve opleiding bij De Rooi Pannen, in het begin van de jaren ‘90. Tegenwoordig is dit onderdeel van de school Toerisme, Leisure & Marketing. "Wat me erg beviel aan de opleiding was de praktische insteek. De Rooi Pannen had destijds al eigen faciliteiten zoals een restaurant en keuken, waar we direct aan de slag konden. Dat praktische onderwijs past echt bij mij, en ik denk eigenlijk bij heel veel studenten", vertelt Michel enthousiast. “Daarom ben ik blij dat ze dat nooit hebben veranderd.”
Hoewel hij later probeerde verder te studeren op hbo-niveau, merkte Michel dat die manier van leren minder goed bij hem aansloot. De brede basis die hij bij De Rooi Pannen meekreeg, kwam hem altijd goed van pas. "De opleiding was heel breed opgezet. Je leerde van alles: vreemde talen zoals Frans, Duits en Engels, maar ook vakken zoals recht, wat ik nu nog steeds gebruik in mijn werk. Als je aan het roer van een groter bedrijf komt te staan, krijg je ook te maken met rechtszaken of andere geschillen. In mijn functie ben ik verantwoordelijk voor allerlei zaken, van HR tot financiën."
Die brede kennis heeft Michel een groot voordeel gegeven. "Veel huidige studenten specialiseren zich, wat zeker ook voordelen heeft. Maar ik zie nog steeds de waarde van een brede opleiding. Ik kan met iedereen in mijn team over alle onderwerpen meepraten. Als je enkel in één vak gespecialiseerd bent, mis je vaak een breder perspectief. In mijn rol moet je verder kijken dan alleen je eigen expertise."
Bij TerSpegelt heeft Michel de afgelopen jaren veel stagiaires begeleid. Sterker: het recreatiepark is twee keer uitgeroepen tot leerbedrijf van het jaar. "Ik heb zelf ook twee geweldige stages gehad tijdens mijn opleiding: een op een kleine camping en een in een groot hotel in Oostenrijk. Daardoor ken ik de waarde van een goede stage en de juiste begeleiding", vertelt Michel.
Voor hem is het belangrijk dat stagiaires niet alleen vakinhoudelijke kennis opdoen, maar ook leren werken met een ondernemersmentaliteit. "We zijn een familiebedrijf en we stimuleren stagiaires om te werken alsof het hun eigen zaak is. Denk na over hoe jij een uitdaging zou aanpakken als dit jouw bedrijf was. Die verantwoordelijkheid en betrokkenheid proberen we echt mee te geven. Ik zie dat leerlingen juist daarvan veel leren."
Bij TerSpegelt zijn er inmiddels meerdere oud-studenten van De Rooi Pannen in vaste dienst, waaronder afdelingshoofden en een parkmanager. Michel benadrukt dat ze altijd doorgroeimogelijkheden proberen te creëren voor hun medewerkers: "We hebben ook een digitale leeromgeving opgezet, de 'TerSpegelt Campus', waar medewerkers allerlei trainingen en opleidingen kunnen volgen. We proberen altijd eerst binnen ons eigen team te kijken naar doorgroeimogelijkheden."
Veel huidige studenten specialiseren zich, wat zeker ook voordelen heeft. Maar ik zie nog steeds de waarde van een brede opleiding.
Michel Huigevoort | Directeur TerSpegelt en oud-student De Rooi Pannen
Een van de grootste uitdagingen voor Michel is om het team en het bedrijf flexibel te houden in een snel veranderende markt. "Trends en ontwikkelingen gaan snel en verdwijnen net zo snel weer. Wij moeten ervoor zorgen dat we daarop kunnen inspelen. Gelukkig is de afgelopen jaren wel gebleken dat we flexibel zijn. Neem bijvoorbeeld corona: elke week was er nieuwe communicatie nodig met gasten. Met ons hele team zorgden we voor de juiste, snelle en flexibele communicatie en aanpak. Daar kijk ik heel trots op terug."
TerSpegelt heeft niet alleen te maken met veranderende trends in de markt, maar ook met een steeds internationaler wordende gastengroep. "Ongeveer 35 procent van onze gasten komt uit Duitsland, en we hebben ook steeds meer medewerkers uit landen als Spanje, Frankrijk en Italië. We moeten ons realiseren dat Nederland maar een klein deel is van de internationale markt. Zo zien we dat steeds meer Franse bedrijven Nederlandse recreatieparken overnemen, omdat Franse zomers te heet worden. Zij willen de Fransen een alternatief bieden, in Nederland. Dat betekent dat ik mijn Frans moet bijspijkeren, en onze medewerkers ook steeds meer talen moeten spreken."
Michel is iemand die liever op de achtergrond blijft en zijn medewerkers naar voren schuift. "Ik ben zeker niet het gezicht van de camping. Veel gasten hebben geen idee wie hier de baas is, en dat vind ik helemaal prima. Ik ben meer de bedenker en de facilitator. Mijn rol is om strategisch en beleidsmatig bezig te zijn. Het gezicht gun ik al het andere personeel, dat ook zo ontzettend hard werkt."
Terugkijkend op zijn carrière en de invloed van zijn opleiding bij De Rooi Pannen, is Michel dankbaar voor de brede basis die hij daar heeft gelegd. Dat heeft hem gebracht waar hij nu staat: aan het roer van een groot recreatiepark. Met een vooruitstrevend bedrijf als TerSpegelt, waar innovatie, gastvrijheid en ondernemerschap hand in hand gaan, lijkt de toekomst voor zowel Michel als het recreatiepark rooskleurig. “Voorlopig ben ik hier nog niet uitgespeeld!”, concludeert Michel.
Lees meer over de school De Rooi Pannen Toerisme, Leisure & Marketing. Je vindt deze school in Tilburg, Eindhoven en Breda. Ontdek welke richting het beste bij jou past!
Je kunt op meerdere momenten in het jaar binnenkijken in onze scholen. Bijvoorbeeld tijdens een open dag of meeloopdag.
Met een passie voor gastvrijheid en een avontuurlijke geest heeft oud-student Ricardo Bout zich opgewerkt tot een internationale hotelmanager in Abu Dhabi. Zijn...
Al van jongs af aan wist Michel Huigevoort: laat mij maar een praktisch beroep uitoefenen. Het mbo paste hem daarmee perfect, net als het praktijkgerichte...
De Helmondse Olivier is net afgestudeerd aan De Rooi Pannen in Tilburg, waar hij de opleiding Horecaondernemer/-manager (HOM) heeft afgerond. Inmiddels is hij...