Van De Rooi Pannen naar het Midden-Oosten: Ricardo volgt zijn internationale droom
Met een passie voor gastvrijheid en een avontuurlijke geest heeft oud-student Ricardo Bout zich opgewerkt tot een internationale hotelmanager in Abu Dhabi. Zijn...
Met een passie voor gastvrijheid en een avontuurlijke geest heeft oud-student Ricardo Bout zich opgewerkt tot een internationale hotelmanager in Abu Dhabi. Zijn verhaal toont de kracht van hard werken, kansen pakken en nooit ophouden met dromen.
Ricardo Bout (32) groeide op in het dorpje ‘s-Gravendeel (Zuid-Holland). Al op jonge leeftijd weet hij dat hij een passie heeft voor gastvrijheid en entertainment. Zo staat hij als kind al graag in de keuken met zijn opa en oma. Ricardo zorgt op verjaardagen voor de gezelligheid. Na zijn middelbare school droomt hij ervan om de Hotelschool in Den Haag te volgen, maar nadat hij op de wachtlijst terechtkomt, wordt hij geadviseerd om bij De Rooi Pannen in te schrijven. Deze stap blijkt voor hem een schot in de roos…
Ricardo volgt op De Rooi Pannen de opleiding Horecaondernemer/-manager. Dit is een niveau 4-opleiding, maar kan ook op een sneller tempo doorlopen worden. In dit verkorte traject, speciaal ontwikkeld voor jongeren met een havodiploma, vindt hij een perfecte combinatie van theorie en praktijk. "Voor iemand zoals ik: die meer leert door te doen dan door dikke boeken open te slaan, is De Rooi Pannen de ideale plek. De docenten zijn erg ondersteunend, en ik heb hier echt de fundamenten van het horecavak geleerd", vertelt Ricardo enthousiast vanuit ‘zijn’ restaurant in Abu Dhabi.
"Ik heb veel positieve herinneringen aan mijn tijd op De Rooi Pannen. Het voelde als een hechte community waar ik me vrij kon ontwikkelen en veel lol had met mijn medestudenten." De stages tijdens zijn opleiding – eerst bij het Carlton Ambassador Hotel in Den Haag en later in een hotel op het Caribische eiland Sint Maarten – bieden hem zijn eerste echte horeca-ervaringen en maken hem hongerig naar méér.
Voor iemand zoals ik: die meer leert door te doen dan door dikke boeken open te slaan, is De Rooi Pannen de ideale plek.
Ricardo | Oud-student De Rooi Pannen
Na zijn afstuderen begint Ricardo vol enthousiasme met werken in de horeca en dat heeft hij sindsdien niet meer losgelaten. Hij belandt in Canada, waar hij een jaar werkt. Het is de start van Ricardo’s internationale carrière. De afgelopen jaren heeft hij in verschillende landen en continenten gewerkt. Van het Caribisch gebied tot Singapore. "Ik heb altijd het avontuur opgezocht. Toen ik zestien was, boekte ik zonder overleg een ticket naar Oostenrijk om daar de hele zomer te gaan werken. Mijn ouders stonden perplex", lacht Ricardo. “Het avontuur trekt me. Ik vind het heerlijk om me onder te dompelen in andere landen en culturen. Het brengt avontuur en nieuwe ervaringen!”
Zijn huidige avontuur brengt hem als general manager naar een vijfsterrenhotel van de Hilton Group in Abu Dhabi. In deze rol heeft hij niet alleen de leiding over het huidige restaurant, maar werkt hij ook aan de pre-opening van een volledig nieuw restaurant dat volgend jaar wordt geopend. "Dit nieuwe restaurant wordt echt mijn kindje. Het huidige restaurant is na 13 jaar wat gedateerd en ik kan niet wachten om iets eigentijds en bijzonders neer te zetten. Het Midden-Oosten voelt voor mij inmiddels als thuiskomen. De cultuur, het klimaat, de gastvrijheid; het klopt allemaal."
Zijn tijd bij De Rooi Pannen heeft Ricardo een basis meegegeven die hij dagelijks gebruikt. "Gastvrijheid draait om het creëren van een ervaring waar gasten graag voor terugkomen. Of dat nu een friday night diner of een verjaardag is, als horeca-expert maak jedie momenten voor iemand speciaal." Zijn liefde voor gastvrijheid combineert hij nu met commerciële inzichten om de hotel- en restaurantervaring naar een hoger niveau te tillen.
Ricardo heeft een diepe waardering voor de docenten die hem begeleidden tijdens zijn opleiding op De Rooi Pannen. Hij heeft nog steeds contact met sommige docenten en herinnert zich goed hoe betrokken ze waren. "De begeleiding en interesse van mijn docenten was fantastisch. Tijdens mijn stage in het buitenland kwam een begeleider speciaal langs om te zien hoe het ging. Die betrokkenheid blijft mij altijd bij."
Het Midden-Oosten voelt voor mij inmiddels als thuiskomen. De cultuur, het klimaat, de gastvrijheid; het klopt allemaal.
Ricardo | Oud-student De Rooi Pannen
Ricardo’s passie voor het vak werd vlak voor de coronapandemie verder aangewakkerd door zijn ervaring bij Noble Kitchen in Cromvoirt. Daar stond hij aan de wieg van hun eerste Michelinster. Dat alleen al bracht hem interessante uitdagingen, maar dit ging nog verder toen de coronapandemie zich aandiende. Samen met het hele team zette Ricardo zich in om op een inventieve manier te blijven ondernemen. Zo verzorgden zij zorgmaaltijden voor zorgmedewerkers in Den Bosch. “En we hebben destijds met Nobel een speciale ‘Nobel Box’ gelanceerd, waarmee mensen thuis op sterrenniveau konden koken. Het was een intensieve tijd voor de horeca, maar ook ontzettend leerzaam. Dat stukje creativiteit en waardering voor de zorgsector neem ik altijd mee.”
Ricardo is nog lang niet klaar met zijn internationale avonturen. Hij hoopt in de toekomst een hele afdeling te mogen leiden. Daarnaast is hij ambitieus over zijn verdere groei in de hotelindustrie. "Abu Dhabi of Dubai, het maakt niet uit, zolang ik mezelf kan blijven uitdagen en in contact kan blijven met verschillende culturen en mensen." Voor nu is Abu Dhabi zijn thuis en werkt hij met passie aan de toekomst van ‘zijn’ nieuwe restaurant. "De horeca blijft een dynamische sector waar je mensen blij kunt maken en unieke ervaringen creëert. De Rooi Pannen heeft mij op dat pad gezet. Daarvoor ben ik dankbaar."
Lees meer over onze horecascholen. Je kunt in Tilburg, Eindhoven en Breda een horecaopleiding volgen. Ontdek welke richting het beste bij jou past!
Je kunt op meerdere momenten in het jaar binnenkijken in onze scholen. Bijvoorbeeld tijdens een open dag of meeloopdag.
Met een passie voor gastvrijheid en een avontuurlijke geest heeft oud-student Ricardo Bout zich opgewerkt tot een internationale hotelmanager in Abu Dhabi. Zijn...
Al van jongs af aan wist Michel Huigevoort: laat mij maar een praktisch beroep uitoefenen. Het mbo paste hem daarmee perfect, net als het praktijkgerichte...
Net als Pip, Milan, Alexander en Quincy is Romy dit schooljaar het gezicht van de wervingscampagne van De Rooi Pannen. Maar wie is Romy eigenlijk? Lees hier haar...