Echt Romy
Net als Pip, Milan, Alexander en Quincy is Romy dit schooljaar het gezicht van de wervingscampagne van De Rooi Pannen. Maar wie is Romy eigenlijk? Lees hier haar...
Beeld je eens in: een jongeman die al op jonge leeftijd zijn weg vond in de wereld van de gastronomie en de horeca-industrie veroverde met zijn enorme passie en talent. Dit is het verhaal van Casimir Evens, 38 jaar oud: een culinair genie met een reis die begon op De Rooi Pannen en hem vervolgens naar de top van de Nederlandse horeca bracht.
Casimir Evens is eigenaar van restaurant Odille in Sint-Oedenrode. Het restaurant ontving de landelijke award Best New Restaurant Design voor de inrichting, die Casimir en zijn vrouw zelf deden. Casimir is chef-kok en oud-student van De Rooi Pannen. Het restaurant is inmiddels ook stagebedrijf voor de school.
Als tiener wist Casimir nog niet dat zijn toekomst in de horeca lag. Het begon allemaal min of meer per toeval, toen hij als afwasser begon bij een plaatselijk restaurant. Het was tijdens het drukke EK voetbal dat Casimir voor het eerst de magie van de horeca voelde. Casimir: “Het contact met mensen en de mogelijkheid om van een restaurant een kleine familie te maken, dat vond ik zo mooi om te zien.”
Na zijn tijd op De Rooi Pannen, waar hij een horeca-opleiding deed, volgde voor Casimir een periode van ontdekking en groei. Hij werkte in diverse hotels en restaurants, van Nederland tot België, waar hij zijn vaardigheden als kok verfijnde en zich ontwikkelde tot souschef en uiteindelijk chef-kok. Zijn carrière bracht hem ook naar de wereld van voedselontwerp en productontwikkeling, waar hij nieuwe smaken en technieken verkende. Toen hij werd benaderd door een hotelketen om de F&B-afdeling naar een hoger niveau te tillen, begon het écht te kriebelen bij Casimir. “Ik ontdekte daar hoe te gek ik het vind om iets naar een hoger niveau te tillen. Om gasten écht een beetje extra’s te geven. Mijn missie? Het hotelrestaurant omtoveren tot een culinaire bestemming van wereldklasse, waar gasten worden getrakteerd op een onvergetelijke ervaring. Vanaf het moment dat ze binnenkomen tot het moment dat ze vertrekken. Dat is me aardig gelukt, durf ik wel te zeggen.”
Tijdens al zijn banen bij verschillende restaurants schrijft Casimir recepturen op voor zichzelf. “Ik heb veel gezien en geproefd, en door alles op te schrijven kon ik daarna mijn eigen verfijnde recepten maken.” Maar ondanks alle mooie ervaringen bij verschillende bedrijven, bleef bij Casimir het verlangen naar onafhankelijkheid aanwezig. Na jaren van groei en succes, besloot hij zijn eigen weg te gaan en samen met zijn partner Lotte een eigen horecaonderneming te starten. Wat begon als een droom groeide al snel uit tot een fenomeen, met hun restaurant dat werd opgenomen in de Michelingids en diverse prijzen en erkenningen ontving voor hun innovatieve concept en uitstekende service. “Dat ging allemaal ongelooflijk snel. Daar zijn we met z’n allen heel trots op.”
Ik heb veel gezien en geproefd, en door alles op te schrijven kon ik daarna mijn eigen verfijnde recepten maken.
Casimir | Oud-student en eigenaar restaurant Odille
Voor Casimir is het succes van zijn bedrijf meer dan alleen maar zakelijk. Het gaat om het creëren van een plek waar gasten zich thuis voelen, waar ze kunnen genieten van heerlijk eten en drinken en waar de kunst van gastvrijheid tot leven komt. “En ook voor het personeel wil ik een belangrijke en fijne plek creëren. Zij zijn immers het gezicht van je zaak. Geef ze de beloning die ze verdienen. Als ze hier eten, zorg ik altijd voor gezonde, lekkere maaltijden. In de ochtend krijgen ze een smoothie en als ze willen een gembershot. En als ze willen, regelen we een sportabonnement voor ze. Hun gezondheid vinden wij belangrijk.”
Inmiddels is restaurant Odille ook een stagebedrijf voor studenten van De Rooi Pannen. “Ik wil jonge mensen laten zien dat werken in de horeca ook anders kan. Dat er meer manieren zijn. Onder andere door enorm goed voor het personeel te zorgen en door van gastvrijheid een missie te maken. Ik heb zelf veel gehad aan mijn tijd op De Rooi Pannen en dat gun ik de nieuwe generatie ook.”
Voor Casimir is de horeca niet alleen een branche, het is een manier van leven, een bron van vreugde en inspiratie die hij elke dag met anderen deelt. “Voor mij is er niets mooiers dan mensen samenbrengen en ze laten genieten van het leven. Het is tof dat wij daar met ons restaurant een beetje aan bij kunnen dragen!”
Lees meer over onze horecascholen. Je kunt in Tilburg, Eindhoven en Breda een horecaopleiding volgen. Ontdek welke richting het beste bij jou past!
Je kunt op meerdere momenten in het jaar binnenkijken in onze scholen. Bijvoorbeeld tijdens een open dag of meeloopdag.
Net als Pip, Milan, Alexander en Quincy is Romy dit schooljaar het gezicht van de wervingscampagne van De Rooi Pannen. Maar wie is Romy eigenlijk? Lees hier haar...
Net als Pip, Milan, Romy en Quincy is Alexander dit schooljaar het gezicht van de wervingscampagne van De Rooi Pannen. Maar wie is Alexander eigenlijk? Lees hier...
Net als Alexander, Milan, Romy en Quincy is Pip dit schooljaar het gezicht van de wervingscampagne van De Rooi Pannen. Maar wie is Pip eigenlijk? Lees hier haar...