
Oud-student Eva deelt haar reis van startende student tot afstudeerstagiaire bij De Rooi Pannen
Oud-student Eva vertelt hoe zij haar reis heeft ervaren en waarom ze opnieuw voor De Rooi Pannen heeft gekozen. Lees hier het verhaal!
Zes jaar geleden stapte ik, Eva, als jonge student De Rooi Pannen binnen, zonder een idee of verwachtingen van wat me te wachten stond. De keuze om voor een opleiding te kiezen was niet makkelijk. Ik had, zoals de meeste 16-jarigen, nog geen idee wat ik later wilde. Wel had ik al veel goede verhalen gehoord over de school en het fijne gevoel dat ik kreeg bij mijn eerste open dag gaf me vertrouwen. Toch bleef het spannend, vooral in het begin. Had ik wel de juiste keuze gemaakt? In dit verhaal vertel ik hoe ik mijn reis bij De Rooi Pannen heb ervaren en waarom ik ervoor koos om opnieuw voor De Rooi Pannen te kiezen tijdens mijn vervolgopleiding.
Ik startte met de opleiding Horecaondernemer/-manager in Tilburg. Al snel ontdekte ik dat leren hier niet alleen uit boeken wordt gedaan. Bij De Rooi Pannen draait het om de praktijk en om écht te doen. In de horeca, op stages en in samenwerking met medestudenten ontdekte ik wat het betekende om in de praktijk te leren. De theorie die ik kreeg was ook erg divers en bestond uit economische, juridische en taalkundige vakken. Maar natuurlijk ook horecaspecifieke vakken zoals vakjargon, wijnkennis en menuleer.
De ervaring die ik opdeed tijdens mijn stageperiode was erg waardevol. Ik weet nog heel goed dat ik mijn eerste echte stagedag had. Dit was bij een restaurant in 's-Hertogenbosch met een Michelin ster. Ik vond het zo spannend en de eerste maand ging ik er echt met tegenzin heen. Ik heb daarna mijn onzekerheid uitgesproken en school heeft me toen geholpen om het gesprek aan te gaan. Toen ik het vertrouwen kreeg van het bedrijf en van mijn stagebegeleider, veranderde dat helemaal. Het was een wereld van verschil en ik ging er met plezier naartoe. Ik ben zelfs na mijn stage nog een tijd blijven werken.
Door deze ervaring kreeg ik waardevolle inzichten. Zo heb ik geleerd dat iets nieuws beginnen altijd spannend is, maar dat het met de juiste instelling en open communicatie eigenlijk altijd goedkomt. Achteraf gezien zijn juist de momenten die ik toen als lastig ervaarde, de momenten geweest waarop ik het meest heb geleerd. Bij alle ervaringen die daarop volgde heb ik teruggedacht aan mijn eerste stage en wist ik dat het goed kwam.
Ik heb geleerd dat iets nieuws beginnen altijd spannend is, maar dat het met de juiste instelling en open communicatie eigenlijk altijd goedkomt.
Eva | Oud-student Horecaondernemer/-manager
De grootste uitdaging voor mij was het zetten van die eerste stap in de echte wereld. Het werkveld was nieuw en de stap naar zelfstandig werken leek groot. De praktijkgerichte aanpak van De Rooi Pannen maakte dat ik me in vele situaties veel zelfverzekerder voelde. Ik leerde hoe belangrijk het is om kansen te grijpen en nieuwe ervaringen aan te gaan, zelfs als het spannend was. Zo heb ik in mijn laatste jaar een half jaar stage gelopen bij Hotel De L’Europe in Amsterdam en daarna bij Baoase Luxury Resort op Curaçao. Dit zijn ervaringen waar ik zoveel heb geleerd op professioneel vlak, maar ook zeker op persoonlijk vlak.
Naast de waardevolle ervaringen heb ik ook vele vriendschappen gemaakt die ik tot op heden nog wekelijks zie. Door de kleinschaligheid van De Rooi Pannen kende ik de meeste studenten en bijna alle docenten persoonlijk. Dit zorgde ervoor dat ik me hier snel thuis voelde. De docenten waren persoonlijk betrokken en ik had het idee dat iedereen bereid was om op elk moment te helpen.
Ik vertel nog vaak het verhaal van meneer de Bont die in het derde leerjaar mijn mentor was. Bij vragen stuurde ik hem altijd een bericht op Teams. Zo deed ik dit ook eens in de avond. Niet met de gedachte dat hij meteen zou moeten reageren, maar dan wist ik zeker dat ik het niet zou vergeten en de volgende dag mijn antwoord zou hebben. Zo stelde ik hem in de avond een vraag over het financiële deel van het ondernemingsplan, want daar hadden wij nogal vaak een vraag over… Onverwachts kreeg ik direct antwoord terug en het antwoord was: “Ik bel je wel even om het uit te leggen!” Hij heeft toen een half uur van zijn eigen vrije avond mij nog uitleg gegeven zodat ik direct verder kon. Dit is één van de vele voorbeelden hoe betrokken de docenten zijn.
Ik leerde hoe belangrijk het is om kansen te grijpen en nieuwe ervaringen aan te gaan, zelfs als het spannend was.
Eva | Oud-student Horecaondernemer/-manager
Na het afronden van mijn opleiding Horecaondernemer/-manager besloot ik een andere richting te kiezen om nog breder opgeleid te zijn. De Associate Degree Marketing Management sprak mij aan, omdat dit mij de mogelijkheid bood om binnen twee jaar een diploma te behalen. Ook was hier de stap van het mbo naar het hbo minder groot. Bij mijn zoektocht naar een afstudeerstage kwam De Rooi Pannen weer op mijn pad. Het voelde meteen goed om hiervoor te kiezen. Waarom? Omdat De Rooi Pannen voor mij altijd een fijne plek is geweest waar ik veel heb mogen leren en waar ik goed op terug kijk.
Als ik terugkijk op mijn tijd hier is De Rooi Pannen dus niet één, maar twee keer een plek geweest om mezelf te ontwikkelen. Eerst als student en nu als afstudeerstagiaire. Het heeft mij de kans gegeven om mezelf zowel als student als toekomstige professional verder te ontwikkelen en daar ben ik écht trots op. De vraag die ik mezelf had gesteld in het begin van de reis: heb ik wel de goede keuze gemaakt? Is dus zeker beantwoord: ja, De Rooi Pannen was zeker de juiste keuze en heeft mij veel mooie momenten, mensen en ervaringen gebracht.
Lees meer over de school De Rooi Pannen Horeca. Je vindt deze school in Tilburg, Eindhoven en Breda. Ontdek welke richting het beste bij jou past!
Je kunt op meerdere momenten in het jaar binnenkijken in onze scholen. Bijvoorbeeld tijdens een open dag of meeloopdag.
Oud-student Eva vertelt hoe zij haar reis heeft ervaren en waarom ze opnieuw voor De Rooi Pannen heeft gekozen. Lees hier het verhaal!
Trotse alumnus, Megan Aerdts, zet zich in om de jongste PSV-fans te enthousiasmeren en te binden aan de club. De Eindhovense is inmiddels werkzaam als Junior...
Bij De Rooi Pannen Tilburg Handel & Ondernemen geven we je de ruimte om te ontdekken wie je bent en wat je wilt. We stimuleren een ondernemende houding en...