Dwaresa: “Mijn grote droom is het oprichten van een eigen hotel”

Student legt bestek neer op tafel van onderwijsrestaurant

Van sterrenchef tot prijswinnend vormgever. Van doortastende vmbo’ers tot verbonden oud-studenten en gepassioneerde medewerkers. Van de manier waarop wij lesgeven tot de mooie resultaten die wij boeken. In alles vind je wel iets om trots op te zijn – en dat mogen we best van de pannen schreeuwen. En dat doen we daarom ook met deze echte verhalen. 

Van toffe stageplekken tot grote dromen. Al onze studenten hebben wel een verhaal te vertellen. Dit keer Dwaresa. Zij zit in het tweede jaar van de opleiding Horecaondernemer/-manager van De Rooi Pannen Breda Horeca. Dit is haar echte verhaal. 

Waarom heb jij gekozen voor de opleiding Horecaondernemer/-manager bij De Rooi Pannen Breda?  

“Omdat ik altijd een heel duidelijk beeld in mijn hoofd heb van wat ik later wil bereiken, was de zoektocht naar een opleiding voor mij iets makkelijker dan voor anderen. Ik zag veel reclame van De Rooi Pannen voorbijkomen. Daarnaast hoorde ik van veel mensen uit de buurt dat De Rooi Pannen een hele toffe school is. Vandaar dat mijn keuze eigenlijk vrij snel was gemaakt. Toch heb ik, op aanraden van mijn moeder, ook nog wat andere scholen bekeken. Zelfs bij compleet andere opleidingen als de politieacademie. Verder had ik ook interesse in fysiotherapie. Echt helemaal iets anders, dus. Deze opleidingen heb ik oprecht een kans gegeven. Toch trok uiteindelijk het enthousiasme van studenten bij De Rooi Pannen mij het meeste aan. Het enthousiasme in combinatie met mijn grote droom zorgden ervoor dat ik uiteindelijk heb gekozen voor de opleiding Horecaondernemer/-manager.” 

Wat vind je tot nu toe van de opleiding?  

“Inmiddels zit ik het tweede jaar van mijn opleiding en heb ik al veel praktijklessen mogen volgen. Op de open dag kwam naar voren dat je veel in de praktijk bezig zou zijn. In het begin was ik bang dat dit misschien toch niet het geval zou zijn, maar het tegendeel is waar. We hebben één dag in de week praktijklessen. In onze praktijklessen gaan we diep in op alle werkzaamheden in het hotel. Je leert bijvoorbeeld hoe je een goede manager moet zijn en hoe je personeel kunt aansturen.  

De overige vier dagen leren we theorie over de praktijk. De connectie tussen theorie en praktijk is wat het zo leuk maakt. De opleiding is echt precies wat ik ervan had verwacht. Alles wat ik leer sluit perfect aan op mijn doelen. Als ik later mijn eigen hotel kan oprichten, komt alle kennis goed van pas.” 

De opleiding is echt precies wat ik ervan had verwacht. Alles wat ik leer sluit perfect aan op mijn doelen.

Dwaresa student Horecaondernemer/-manager

Kun je een hoogtepunt van jouw opleiding benoemen?  

“Het kiezen tussen hoogtepunten van mijn opleiding vind ik lastig; ik heb al heel veel leuke en leerzame dingen mogen meemaken. Als ik dan toch één ding moet kiezen, kies ik voor de Franse taal.  

Voor mijn keuzevak heb ik Frans gekozen in plaats van Duits. Het leuke hieraan is dat ik Franse namen van gerechten steeds beter begin te begrijpen. Tijdens mijn stages is dit al goed van pas gekomen. Ook in het restaurant van ons eigen hotel komt dit goed van pas. In de praktijk kan ik nu sneller vertellen wat het gerecht inhoudt.”  

Welke kennis heb jij opgedaan tijdens jouw stages? 

“In de afgelopen twee jaar heb ik bij twee verschillende bedrijven stagegelopen. Zo heb ik in de bediening van een restaurant meegewerkt en in een keuken van een restaurant mee mogen lopen. Tijdens de verschillende stages heb ik een hele leuke periode gehad. Ik ben er wel achter gekomen dat keukenwerk niet helemaal voor mij is weggelegd. Ik hou van het gastcontact en dat komt in deze functie minder naar voren. 

“Bij een van mijn stages had ik vaak te maken met terugkerende gasten. De kunst was dan om bijvoorbeeld hun wijnvoorkeur te onthouden. Het hielp hierbij dat ik de kennis die ik op mijn opleiding heb geleerd kon toepassen. Verder heb ik geleerd hoe je op verschillende manieren met meerdere borden kan lopen en hoe je wijnflessen het beste kunt openmaken. Zo komt leren in de praktijk weer mooi naar voren!” 

studenten aan het werk in hotelkamer onderwijshotel

Hoe zou jij de sfeer bij De Rooi Pannen Breda omschrijven?  

“Als ik de sfeer op onze school zou moeten omschrijven, zou ik het omschrijven als een zeer motiverende omgeving. Alle studenten hebben allemaal een doel. Toch heerst er ook een hele open cultuur. Iedereen begroet elkaar en wil elkaar helpen. Je kan bij iedereen terecht met je vragen. Ik ga iedere dag met plezier naar school.” 

Wat zijn jouw doelen voor de toekomst? 

“De aankomende twee jaar van mijn opleiding staan vooral in het teken van nog meer stagelopen en mijn kennis vergroten. Na het afronden van mijn huidige opleiding wil ik graag nog een hbo-opleiding gaan volgen. Het liefst volg ik deze aan de Hotel Management School Maastricht. Voor nu wil ik vooral nog genieten van mijn tijd bij De Rooi Pannen Breda Horeca en kijk ik uit naar alles wat ik de aankomende jaren nog mag gaan leren!”