Van De Rooi Pannen naar het Midden-Oosten: Ricardo volgt zijn internationale droom
Met een passie voor gastvrijheid en een avontuurlijke geest heeft oud-student Ricardo Bout zich opgewerkt tot een internationale hotelmanager in Abu Dhabi. Zijn...
Rick Henskens en Jessie Marcelissen ontmoetten elkaar 10 jaar geleden tijdens hun opleiding op De Rooi Pannen in Tilburg en waren vanaf dat moment onafscheidelijk. Hoewel ze allebei altijd al wilden ondernemen, kwam het idee tot samen ondernemen pas een jaar geleden. Onlangs openden ze dan eindelijk hun eigen zaak ZOUT in het centrum van Rijen; een hippe zaak met een diversiteit aan moderne gerechten. Hoe ze elkaar vonden tijdens hun opleiding, wat ze na hun studie deden en hun weg naar het ondernemerschap, lees je in hun verhaal.
Rick werkte al in de horeca toen hij aan de opleiding Horecaondernemer/-manager (HOM) aan De Rooi Pannen Tilburg Horeca begon. “Ik stond in de afwas en begon langzaamaan in de keuken”, vertelt hij. Die ervaring bracht hem naar De Rooi Pannen, waar hij zich verder wilde ontwikkelen. Jessie komt uit een horecafamilie, haar ouders runnen momenteel Lunchzaak Smaak Lokaal in Rijen, maar haar keuze voor de horeca was niet direct voor de hand liggend. Ze vertelt: “Ik wilde een brede opleiding die me veel kanten op zou laten gaan. Na een horecaopleiding ben je gewild. Ook al zou je er niks mee doen, dan heb je in ieder geval een goede basis.”
Rick en Jessie zaten niet bij elkaar in de klas, maar zijn uiteindelijk samengebracht door Meneer Velthuis. Dat moment van tien jaar geleden is ze goed bijgebleven. Zowel Jessie als Rick noemen verschillende docenten en medewerkers die indruk op hen hebben gemaakt, zoals de betrokken Meneer Simons en Meneer van Bladel, waar Rick enorm mee kon lachen in de keuken. Ook Mevrouw van den Boogaard en Mevrouw van den Oetelaar zullen ze niet snel vergeten.
Rick’s favoriete vak was bedrijfseconomie, terwijl Jessie vooral met veel plezier terugkijkt naar de praktijk, met name het pop-up restaurant dat ze moesten opzetten en runnen. Rick blikt terug op de hoteldiensten in het onderwijshotel, die door HOM-studenten wordt gerund: “Ik vond die diensten verschrikkelijk, maar ik heb daar wel erg veel van geleerd. Een bepaalde discipline, eigenlijk de basis van een professionele houding.” Tijdens hun laatste jaar ging het stel samen naar Curaçao voor hun stage.
ZOUT is een verlengstuk van onze persoonlijkheid. Lekkere en toegankelijke gerechten in een sfeervolle en moderne zaak.
Rick en Jessie | oud-studenten HOM en eigenaren ZOUT
Na hun tijd op De Rooi Pannen gingen Jessie en Rick ieder hun eigen weg. Rick ging naar BUas en studeerde Hotelmanagement, terwijl Jessie naar Avans ging voor de opleiding Ondernemerschap en Retailmanagement. Ze hadden allebei bijbanen in de horeca, maar Jessie werkte bewust niet bij haar ouders: “Ze wilden dat ik het eerst ergens anders zou leren en ik wilde dat zelf ook. Daar heb ik ook echt van geleerd, als werknemer.”
Na hun opleidingen gingen ze aan het werk: Rick bij Bonheur Horeca Groep als Manager bedrijfsontwikkeling en automatisering en Jessie als bedrijfsleider bij haar ouders in de horecazaak. Allebei met de ambitie om zelfstandig te ondernemen. Pas een jaar geleden besloten ze de koppen bij elkaar te steken en ontstond het plan voor hun gezamenlijke onderneming.
In september 2024 openden Jessie en Rick hun eigen horecazaak, ZOUT, in Rijen. De naam ZOUT is kort, krachtig en makkelijk te onthouden, maar heeft ook een diepere betekenis. Het Looijerskwartier in Rijen, waar de zaak gevestigd is, verwijst naar de geschiedenis van het looien van leer, waarbij zout werd gebruikt om vocht uit het leer te krijgen. "Zout is een smaakmaker, het voegt net dat beetje extra toe", vertelt Jessie. "We wilden dat onze zaak een verlengstuk van onze persoonlijkheid zou zijn. Een plek waar mensen zien wie wij zijn, wat wij lekker vinden en waar we van houden."
Jessie en Rick vullen elkaar perfect aan in hun rolverdeling binnen ZOUT. Rick houdt zich bezig met de financiële en praktische kant van het bedrijf, terwijl Jessie zich richt op personeelszaken en het creatieve proces, zoals social media en het interieur van de zaak. “We hebben allebei ons eigen ding, maar we vertrouwen elkaar volledig,” vertelt Rick. “Dat zorgt ervoor dat we elkaar de ruimte geven om te groeien.”
ZOUT richt zich op toegankelijke gerechten tegen betaalbare prijzen, met hier en daar creatieve, stadse invloeden. "We wilden geen standaard menu, maar iets dat betaalbaar blijft en tegelijkertijd creatief is", legt Rick uit. Jessie vult aan: "Denk aan loaded schnitzels, gyoza’s en verrassende drankjes die we zelf lekker vinden." De zaak heeft een moderne, frisse uitstraling, met oog voor detail. Rick: “Waarom zou je geen toegankelijke gerechten kunnen eten in een mooie, sfeervolle zaak? Het een hoeft het ander zeker niet uit te sluiten."
Lees meer over de school De Rooi Pannen Tilburg Horeca. Je kunt hier verschillende richtingen kiezen, zoals gastvrijheid, keuken of horecamanagement: voor welke richting ga jij?
Je kunt op meerdere momenten in het jaar binnenkijken in onze scholen. Bijvoorbeeld tijdens een open dag of meeloopdag.
Met een passie voor gastvrijheid en een avontuurlijke geest heeft oud-student Ricardo Bout zich opgewerkt tot een internationale hotelmanager in Abu Dhabi. Zijn...
Rick en Jessie ontmoetten elkaar 10 jaar geleden tijdens hun opleiding op De Rooi Pannen in Tilburg. Onlangs openden ze dan eindelijk hun eigen zaak ZOUT. Hoe ze...
Twee jeugdvrienden en oud-studenten van De Rooi Pannen, Michel en Rob, hebben hun gezamenlijke droom waargemaakt door de overname van café ’t Pandje in het...