Adjunct-directeur Peter van Binsbergen: “Trots op hoogwaardig onderwijs bij De Rooi Pannen”
Toen Peter van Binsbergen zijn carrière begon in de leisure-branche, had hij niet gedacht dat zijn weg zou leiden naar het onderwijs. Sinds 2009 maakt hij deel uit van De Rooi Pannen en is hij niet alleen een gewaardeerde docent en adjunct-directeur geworden, maar ook een onmisbare schakel in het vormgeven van praktijkgericht onderwijs. Ontdek hoe Peter zijn passie voor het werkveld combineert met zijn veelzijdige functie.
Voor Peter in het onderwijs ging werken, was hij werkzaam in de leisure-branche. Hij zit daarom als branchedocent en adjunct-directeur bij de leisure-opleidingen helemaal op zijn plek. Hij geeft een aantal uur les en houdt zich bezig met het Leisure Lab, waar studenten voor echte opdrachtgevers in de leisure aan de slag gaan. Peter is van a tot z verantwoordelijk voor de studenten en stuurt samen met zijn collega-adjunct de onderwijsprofessionals aan. “Zo ben ik het aanspreekpunt voor het stagebureau, voorzitter van de regiegroep, geef ik sturing aan team Leisure & events en stuur ik onderwijsontwikkeling van team e-leisure & events en de niveau 2-opleidingen aan”, vertelt Peter. “Mijn functieprofiel is veel omvattend. Ik ben vooral verantwoordelijk voor het team en beslissingen die worden genomen.”
Anders dan andere scholen
Peter benoemt dat De Rooi Pannen anders is dan andere scholen. Hij beaamt bijvoorbeeld de pijler kleinschaligheid: “De onderwijsteams en opleidingen blijven namelijk klein. Hierdoor zien we de student echt.”
De organisatiestructuur is door deze kleinschaligheid ook anders. “Een docent heeft naast lesgeven ook andere taken. Die heb je altijd wel als je doceert, maar hier heb je dat meer dan normaal", zegt Peter. “Net als een grotere school hebben wij bijvoorbeeld een examencommissie en een stagebureau, maar we zijn met een vrij klein team. De hoeveelheid taken is hetzelfde, dus ieders aandeel is daarom groter. Dat geeft mogelijkheden om een extra taak op te pakken die dicht bij je ligt en waarin je je zou willen ontwikkelen. ”
Onderwijs met een focus op de praktijk
Naast ‘kleinschalig’, is ‘praktijkgericht’ één van de pijlers van De Rooi Pannen. “We proberen uit het werkveld opdrachten naar binnen te halen. Studenten kunnen aan de slag met échte opdrachten van échte opdrachtgevers”, vertelt Peter. “Een leereenheid start dan bij het bedrijf. De studenten voelen iets meer druk, omdat het niet nét echt is, maar écht echt. Ze presteren beter en het werk dat ze doen is waardevoller. Ze hebben er ook echt plezier in.”
Begeleiden bij het Hospitality Experience Centre
In de Praktijk Labs van het Hospitality Experience Centre (HEC) gaan studenten aan de slag in de praktijk. Je hebt onder andere het Marketing Lab, maar ook het Leisure Lab, waar Peter zich ook mee bezig houdt. “Zo is er ieder jaar GoodMood Breda, een festival in Breda voor studenten om de stad te leren kennen. Vanuit het Hospitality Experience Centre kregen studenten de opdracht om workshops voor dit festival voor te bereiden. Zo werden er in verschillende talen workshops verzorgd: een barista-workshop, jeu de boules, steps, een kookworkshop en voetbalworkshops.”
Vrijheid, verantwoordelijkheid en leiderschap
In zijn eigen rol vindt Peter zijn brede takenpakket vooral erg leuk. “Ik heb verschillende taken en ik krijg veel vrijheid. Margreet Toonen, de directeur van De Rooi Pannen Breda Toerisme, Leisure & Marketing, bewaakt de grote lijnen, maar binnen de kaders heb ik wel de vrijheid om te doen wat goed is. We stemmen het goed af binnen ons MT”, zegt Peter. “Dit probeer ik ook over te brengen op mijn team, die steeds meer eigen verantwoordelijkheid draagt. De besluitvorming probeer ik meer bij het team neer te leggen, waardoor het team steeds meer taakvolwassen wordt. Je moet kunnen vertrouwen op de mensen die expertise hebben.”
Samenwerken met enthousiasme en passie voor het vak
Over zijn team is Peter alleen maar positief. “Ik kan zeggen dat mijn team gepassioneerd, betrokken en bevlogen is. Niet alleen vanuit pedagogisch aspect, maar ook vanuit het enthousiasme voor het werkveld. Dat maakt ons een sterk team”, vertelt hij enthousiast. Hij heeft de focus in het team dit jaar gelegd op het kunnen aanspreken en complimenteren van elkaar. “Ik zie vanuit mijn rol welke stappen we nog kunnen maken. Ik hoop dat we straks zover zijn dat je nóg makkelijker tegen elkaar kunt zeggen wat je waardeert in de ander en wat er goed ging in de les, maar ook dat je negatieve dingen met elkaar bespreekt.”
Ik ben trots op alle onderwijsontwikkelingen; we hebben die echt samen vormgegeven.
Peter van Binsbergen adjunct-directeur De Rooi Pannen Breda Toerisme, Leisure & Marketing
Cultuur en sfeer binnen De Rooi Pannen
“Iedereen mag en kan zichzelf hier zijn”, zegt Peter over de cultuur binnen De Rooi Pannen. Naast het jaarlijkse De Rooi Pannen-brede Congrestival, wordt er regelmatig iets voor het personeel georganiseerd in Breda. “Een aantal keer per jaar hebben we een borrel in Brasserie Reduit samen met collega's van De Rooi Pannen Breda Horeca, maar er worden ook regelmatig groepsuitjes georganiseerd in het kader van teambuilding”, vertelt Peter. “Uiteraard zijn er ook andere informele initiatieven, zoals dat een aantal collega’s uit eten gaan of samen Carnaval vieren. Daarnaast hebben we ook studiedagen, waarmee je toch ook wat informeler met elkaar omgaat.”
Peter’s reis en trots
“In de tijd dat ik bij De Rooi Pannen werk, heb ik veel meegemaakt. Ik ben trots op alle onderwijsontwikkelingen, zeker omdat we die ook samen vorm hebben gegeven. De laatste ontwikkeling waarin e-leisure een afstudeerrichting is geworden, vind ik ook echt een mijlpaal. Van de leisure-camps die we hebben georganiseerd van school, heb ik ook erg genoten”, zegt Peter. Hij is trots om bij De Rooi Pannen te mogen werken en vertelt: “Ik ben blij met het werkveld, mijn taken naast het lesgeven vind ik heel erg leuk en er heerst een prettige werksfeer. En het allerbelangrijkste: bij De Rooi Pannen gaan we voor hoogwaardig onderwijs en individuele aandacht.”