Directiesecretaresse Sandra vindt haar geluk in het onderwijs: “Ik krijg energie van mijn werk.”
Na een loopbaan in het bedrijfsleven, waar ze onder andere als directiesecretaresse werkzaam was bij een medisch adviesbureau, vond Sandra Weerts haar weg naar De Rooi Pannen. Met haar ervaring en financiële achtergrond kwam ze terecht in een nieuwe omgeving: het onderwijs. Lees verder om te ontdekken hoe Sandra haar rol als directiesecretaresse vervult en wat ze zo bijzonder vindt aan De Rooi Pannen.
Studenten doen altijd mee als er iets voor ze wordt georganiseerd.
Na haar secretaresseopleiding startte Sandra op een advocatenkantoor in boekhouding. “Ik rolde in de boekhouding en ik deed extra secretaressewerk in drukke periodes. Ik heb hier tien jaar gewerkt en ben daarna bij een medisch adviesbureau gaan werken. Als directiesecretaresse was ik verantwoordelijk voor de financiële administratie. Dat werk was heel zelfstandig en ik deed echt van alles”, vertelt Sandra. “Na 19 jaar daar te hebben gewerkt, stopte het bedrijf ermee. Op LinkedIn kwam ik de vacature van De Rooi Pannen tegen, voor een directiesecretaresse met financiële achtergrond. De Rooi Pannen kende ik al en het leek me heel erg leuk om over te stappen naar deze sector.”
Anders dan het bedrijfsleven
Gelukkig is Sandra zeker met haar switch naar het onderwijs. “Het is heel anders dan het bedrijfsleven, want het is niet commercieel. De vakanties zijn ook heerlijk. Ik moet daar soms nog steeds aan wennen”, lacht Sandra. “Ik ben gewend dat het werk doorgaat. Maar er is echt niemand, de school is dicht, dus je moet vakantie houden. Absoluut geen straf!”
De werkzaamheden van Sandra zijn divers, van het notuleren van MT-vergaderingen, het beheren van de agenda’s van de directeur en adjunct-directeuren, het beheren van de kleine kas tot het inboeken van facturen. “In mijn dagelijkse werk heb ik niet veel met studenten te maken, maar ik doe het wel echt voor studenten. Ik ben ook trots op hoe de studenten worden opgeleid door mijn collega’s. Hoe het team zo hard werkt en het toch iedere keer weer voor elkaar krijgt om studenten naar hun diploma toe te werken. En ook al geven de docenten les, wij ondersteunen, zodat de docenten die lessen kunnen geven”, zegt Sandra.
Onderwijsondersteunend Personeel
Sandra valt onder het team van Onderwijsondersteunend personeel (OOP), samen met de studentenadministratie, examenbureau, beleidsmedewerker kwaliteitszorg, receptie, conciërges en huishoudelijke dienst. Hoewel zij de enige directiesecretaresse bij De Rooi Pannen Breda Toerisme, Leisure & Marketing is, werkt ze nauw samen met haar OOP-collega’s. “Onderling helpen we elkaar. We zitten met drie mensen op een kamer. Als je ziet dat de één het heel druk heeft en de ander heel rustig, dan wordt er aangeboden om te helpen. We zijn hecht én collegiaal”, vertelt ze. “Dat geldt voor iedereen binnen onze school. Je kan aan iedereen alles vragen. Ook vieren we successen, zoals de goedkeuring van de onderwijsinspectie, en worden er teamuitjes georganiseerd. Daarnaast hebben we iedere maand een challenge onder het OOP, dat wordt georganiseerd door directeur Margreet Toonen. Dan moeten we elkaar bijvoorbeeld een maand lang complimentjes geven. Dat brengt ons ook dichter bij elkaar.”
In mijn werk heb ik een eigen verantwoordelijkheid. Ik kan mijn werkdagen zelf indelen, zolang het werk maar af is.
Sandra Weerts directiesecretaresse
Hiërarchie en vrijheid
De hiërarchie is er misschien op papier wel, maar voel je niet zo, vindt Sandra. “Margreet mengt zich tussen het personeel. Ze zit gewoon tussen de docenten en andere medewerkers in de personeelskamer te lunchen, zodat ze met iedereen contact houdt. Ik kan ook altijd bij haar terecht als er iets is. Ze blijft wel eindverantwoordelijke voor de school, maar het voelt laagdrempelig”, zegt ze.
Sandra krijgt het vertrouwen en de vrijheid om zelfstandig aan het werk te gaan. Ze zegt: “In mijn werk heb ik een eigen verantwoordelijkheid. Ik kan mijn werkdagen zelf indelen, zolang het werk maar af is. Ik heb zelf ook een proactieve houding en dat wordt gewaardeerd. Ik vind het leuk een stapje harder te zetten, omdat er ook zo’n fijne werksfeer hangt.”
Opvallende hoogtepunten
Sandra voelt een grote samenhorigheid bij De Rooi Pannen Breda Toerisme, Leisure & Marketing, die vooral goed voelbaar is bij de diploma-uitreikingen. “Je ziet dan waar de studenten naartoe hebben gewerkt en wat dat doet met de studenten en docenten. Er hangt een euforisch gevoel, trots omdat het is gelukt”, legt Sandra uit. “Een persoonlijk hoogtepunt voor mij is dat dit jaar mijn contract werd verlengd naar onbepaalde tijd en Margreet mij tijdens een MT-vergadering daarmee verraste, met een taartje erbij. Ik voelde me speciaal en gewaardeerd.”
Bijzonder aan De Rooi Pannen
Sandra's kinderen zitten niet op De Rooi Pannen, maar ze ziet wel hoe De Rooi Pannen zich onderscheidt. “Ik zie echt verschillen tussen De Rooi Pannen en andere scholen”, vertelt Sandra vanuit haar moederrol. “Bij De Rooi Pannen zorgt de kleinschaligheid ervoor dat het beter bereikbaar is voor ouders en studenten. Zelfs de receptionisten kennen de studenten bij naam. Ook worden ouders meer betrokken bij het onderwijs van hun kind dan bij andere scholen.”
Trots om bij De Rooi Pannen te werken
“Er hangt hier altijd een positieve sfeer. Studenten zijn altijd vrolijk en als er iets wordt georganiseerd voor de studenten, doen ze allemaal mee”, aldus Sandra. “Ik ga met plezier naar mijn werk en merk dat ik er echt energie van krijg om te werken. Echt samen zorgen we voor een positief eindresultaat. Ik ben er trots op dat ik daar deel van mag uitmaken.”