Recreatiepark TerSpegelt: waar innovatie en familie samen komen
Al van jongs af aan wist Michel Huigevoort: laat mij maar een praktisch beroep uitoefenen. Het mbo paste hem daarmee perfect, net als het praktijkgerichte...
Elien Brok studeerde elf jaar geleden af van de opleiding Leidinggevende toerisme & marketing (voorheen opleiding Toerisme). Het hoogtepunt van haar opleiding was haar stage als reisleidster in Salou. Na haar studie ging ze aan de slag in het buitenland en werkt nu als Management Assistent Hotels & Resorts bij de Efteling. Ontdek waarom Elien die buitenlandstage zo aanraadt en hoe ze werken bij de Efteling vindt. Lees hier haar verhaal.
Elien vertelt over haar keuze voor De Rooi Pannen Toerisme, Leisure & Marketing: “Een vriendin van mij studeerde aan De Rooi Pannen en ik werd helemaal enthousiast van haar verhalen. Zij ging op buitenlandstage en ik ging haar daar opzoeken. Toen ik weer terug was, ben ik zelf bij De Rooi Pannen gaan kijken op de open dag en ik heb een meeloopdag gedaan. Ik zag dat de toerisme opleiding heel divers was; ik had al een interesse in hotellerie en reisleiding en daarbij vind ik talen echt leuk. Toen wist ik dat ik deze opleiding wilde doen; het paste gewoon bij mij. ”
Bekijk de school Toerisme, Leisure & Marketing
Elien is geen theoriemens en was vooral erg blij met de praktijklessen. Daarvoor was ze bij De Rooi Pannen op het juiste adres. “Die praktijkervaring heeft mij echt veel gebracht. Het is goed om te leren wat je later precies gaat doen in het bedrijfsleven. Daarbij moet je ook ontdekken wat er bij je past, en dat doe je door het te proberen,” vertelt Elien. “Ik zou sowieso aanraden om van verschillende kanten te proeven. Stap uit je comfort zone en pas toe wat je leert; zo werk je echt aan je zelfstandigheid en je taal bijvoorbeeld.”
Elien zou niets anders willen hebben gedaan aan haar studietijd en heeft vooral erg veel leuke herinneringen. “Het leukste”, zegt Elien, “vond ik de sfeer in de klas. Er heerste een toegankelijke en gemoedelijke sfeer omdat er geen sterke hiërarchie heerste. Het was een fijne tijd.”
In het bijzonder herinnert Elien zich nog haar docent touroperating: “Mijn docent Anne Gille Smits was altijd erg enthousiast. Zij motiveerde en enthousiasmeerde veel studenten over touroperating. Ik kan me haar lessen nog goed herinneren.”
Mijn buitenlandervaring heeft me heel veel ervaring gegeven in het contact met de gasten.
Elien | Oud-student toerisme opleiding
Elien vertelt verder over de hoogtepunten uit haar toerisme studie en benadrukt de waarde van haar buitenlandstage: “Mijn buitenlandervaring heeft me heel veel ervaring gegeven in het contact met de gasten. Ik had het echt niet willen missen. ” Elien vertelt verder over haar stages: “Mijn eerste stage deed ik in Salou, daar liep ik stage bij Solmar.nl (voorheen Solmar Tours) en ik was daar reisleiding op locatie. Ik dacht, daar zijn alleen feestende Nederlanders, maar er waren ook ouderen en gezinnen met jonge kinderen. Ik leerde daar zelfstandig te worden en ik heb echt een leuke tijd gehad. Mijn tweede stage was in Antwerpen bij het Hilton Hotel. Ik stond daar achter de receptie en ook dat was een mega-ervaring. Het was wel een zakelijk hotel met internationale gasten, dus ik heb daar mijn Engels goed verbeterd.” Elien concludeert: “Na die stages wist ik wat ik niet en wat ik wél wilde. Mijn voorkeur lag echt bij reisleiding.”
Bekijk de opleiding Leidinggevende toerisme & marketing
Na het afronden van de opleiding Leidinggevende toerisme & marketing in 2012, wilde Elien direct aan het werk: “Ik kreeg een baan aangeboden bij het hotel van mijn afstudeerstage,” vertelt Elien. “Ik vond dat heel leuk, maar ik heb dat aanbod afgeslagen. Ik wilde lekker in het buitenland ervaring opdoen.”
Elien had het daar naar haar zin, tót ze ruim 8 jaar geleden een vacature bij de Efteling tegenkwam. “Er kwam een vacature voor front office medewerker bij vakantiepark Bosrijk. Een kennis van mij werkte ook bij de Efteling en die had me op de vacature gewezen. Ik was direct enthousiast, maar er was ontzettend veel animo. Ik was zo blij dat ik op gesprek mocht komen én werd aangenomen.” Ze vertelt verder: “Mijn vaste plek was de receptie bij vakantiepark Bosrijk, maar ik stond ook wel eens in het hotel en later ook in het Loonsche Land. Ik heb mezelf hier ook echt verder ontwikkeld. Na 2 jaar werd ik supervisor en was ik het eerste aanspreekpunt bij de receptie. Die mogelijkheid werd mij toen geboden en die kans heb ik aangegrepen.”
Mijn ervaringen bij de front office als medewerker en supervisor zorgen ervoor dat ik kan meepraten met verschillende lagen van de organisatie. Dat is mijn toevoeging.
Elien | Oud-student toerisme opleiding
Elien werkt nu 2,5 jaar als management assistent Hotels & Resorts. “Ik zocht meer uitdaging in mijn werk. Daarbij was ik net moeder geworden en zocht ik een betere manier om het ouderschap met mijn werk te combineren. Ik kwam uiteindelijk de vacature voor deze functie intern tegen op het juiste moment. Ik werk nu binnen kantooruren en in mijn branche is dat best uniek,” vertelt ze. “Ik heb hiervoor geen speciale opleiding gehad trouwens, juist mijn front office en supervisor-ervaring hielpen mij aan mijn huidige baan.”
Elien assisteert nu twee managers bij Hotels & Resorts; Manager Rooms Division en Manager Food & Beverage. “Dit houdt in dat ik me onder andere bezig hou met agendabeheer, het faciliteren van afspraken met externen, het organiseren van werkoverleggen waarvoor ik de locatie, schermen en horeca regel maar ook alles klaarzet. Ik beantwoord ook veel e-mails, dus ik zit ook veel achter de computer.” Ze voegt toe: “Maar juist omdat ik in de operatie heb meegewerkt, maakt dat ik op dit niveau erg scherp kan zijn en mee kan denken met de managers. Dat is mijn toevoeging.”
“Ik ben blij met mijn werkgever,” vertelt Elien. “De Efteling is een grote organisatie en heeft gewoon een hoop goed voor elkaar. Ik haal veel voldoening uit mijn werk en ben daarom erg blij met mijn huidige functie. Het kan natuurlijk altijd zijn dat ik over een paar jaar toe ben aan een andere stap. Bij de Efteling staan ze erg open voor ontwikkeling. Ze hebben hier een jobcoach met wie je zou kunnen kijken of je ergens anders binnen de organisatie past. Voor mij is dat echt goed werkgeverschap. Daarom wil ik ook niet weg bij de Efteling.”
Lees meer over de school De Rooi Pannen Toerisme, Leisure & Marketing. Je vindt deze school in Tilburg, Eindhoven en Breda. Ontdek welke richting het beste bij jou past!
Je kunt op meerdere momenten in het jaar binnenkijken in onze scholen. Bijvoorbeeld tijdens een open dag of meeloopdag.
Al van jongs af aan wist Michel Huigevoort: laat mij maar een praktisch beroep uitoefenen. Het mbo paste hem daarmee perfect, net als het praktijkgerichte...
Net als Pip, Milan, Alexander en Quincy is Romy dit schooljaar het gezicht van de wervingscampagne van De Rooi Pannen. Maar wie is Romy eigenlijk? Lees hier haar...
Anouk Jansen is net afgestudeerd aan de opleiding Leisure & Events Management op de BUas (Breda University of Applied Sciences). Haar weg naar het hbo begon...