Van De Rooi Pannen naar het Midden-Oosten: Ricardo volgt zijn internationale droom
Met een passie voor gastvrijheid en een avontuurlijke geest heeft oud-student Ricardo Bout zich opgewerkt tot een internationale hotelmanager in Abu Dhabi. Zijn...
Van slechts negentien naar maar liefst zevenduizend medewerkers: Eric Berkhof (60) zag het automotivebedrijf Van Mossel uitgroeien tot een succesvol imperium. Hij begon er als stagiair en mag zich inmiddels gepassioneerd CEO noemen van het bedrijf. Welke lessen neemt de oud-student mee van De Rooi Pannen? En hoe brengt hij die lessen over op zijn medewerkers?
Als klein jochie reed Eric dagelijks met zijn ondernemende vader mee. Op weg naar verschillende autobedrijven om auto’s aan te kopen en te verkopen. Zijn passie voor de branche komt daarmee niet uit de lucht vallen. “Waar leeftijdsgenootjes naar voetbal gingen, genoot ik van de autobusiness van mijn vader”, vertelt hij trots. “Al in mijn kinderstoeltje smulde ik van de verhalen die mijn vader vertelde als we weer ergens vandaan kwamen. Prachtig vond ik dat.” Enkele jaren later start Eric aan de middelbare detailhandelschool op De Rooi Pannen. De middelbare detailhandelschool staat beter bekend als De Rooi Pannen Handel & Ondernemen. “Ik had dankzij mijn vader altijd al de droom om zelf ondernemer te worden. Op De Rooi Pannen werd dit erg gestimuleerd. We kregen veel les in het ondernemerschap. Van de lessen in financiën en marketing heb ik veel geleerd. Maar vooral ook het stukje discipline is mij op De Rooi Pannen bijgebracht. In mijn ogen is dat essentieel voor het ondernemerschap.”
Ontdek de school Handel & Ondernemen
Die discipline is meteen een interessant onderwerp, als je het Eric vraagt. “Wat ik bij de jongere generatie zie, is dat die discipline aan het veranderen is. In onze tijd leerde je wat hard werken is en wat je daarmee kunt bereiken. Bij de nieuwe generatie merk ik dat dit anders wordt ingevuld. Ze willen maar vier of zelfs drie dagen per week werken. Liever hoor ik dat studenten aan me vragen of ze zes dagen mogen komen werken. Laat zien dat je bereid bent om te leren. Om een stapje extra te zetten. Mensen willen meer vrije tijd, maar krijgen in mijn ogen daardoor soms juist te veel ruimte om mentale issues te ontwikkelen. Het grootste deel van het verzuim dat ik tegenkom, heeft te maken met privésituaties. Juist omdat mensen daar te veel ruimte voor hebben. Terwijl: als je elke dag kan zeggen dat je weer lekker gewerkt hebt, is er veel minder ruimte voor randzaken.”
Ik had dankzij mijn vader altijd al de droom om zelf ondernemer te worden. Op De Rooi Pannen werd dit erg gestimuleerd.
Eric | Oud-student De Rooi Pannen en CEO Van Mossel
Eric begon zijn carrière bij Van Mossel als stagiair. “Mijn vader deed regelmatig business met Van Mossel. Hij zei op een zeker moment tegen mij: ‘Als je wil leren verkopen, moet je daar zijn’. En zo begon ik. Het bedrijf had destijds negentien medewerkers en één vestiging. Het afgelopen jaar, 2023, sloten we af met bijna zevenduizend medewerkers en een omzet van 6,1 miljard. Er is dus heel wat gebeurd in die jaren.” Dat groeien klinkt mooi, maar gaat volgens Eric niet vanzelf. “Daar moet ik als CEO veel offers voor brengen. Ik sta zeven dagen per week aan. De zondagmiddag en -avond probeer ik vrij te houden voor mijn gezin, maar verder staat mijn week in het teken van het bedrijf. Het afgelopen jaar ben ik voor het eerst in heel lange tijd vijf dagen op vakantie geweest. Ik denk dat veel mensen wat ik doe ook kunnen, maar niet willen. Dat is een keuze.”
Toch is dat voor Eric anders. Hij brengt die offers met liefde, omdat de autobranche zijn passie is. “Ik vind het écht leuk wat ik elke dag weer mag doen. Voor mij staat de groei van een bedrijf gelijk aan nieuwe dingen leren. Daar krijg ik energie van. Of ik ook uitdagingen heb gekend in al die jaren? Natuurlijk. Het leiden van vijfhonderd medewerkers is iets heel anders dan het leiden van duizend medewerkers. En weer anders is het leiden van zevenduizend medewerkers. Ik heb ook moeten leren wat werkt in de omgang met personeelsleden. Na al die jaren weet ik precies hoe ik hiermee wil omgaan. Voor mij is directheid heel belangrijk. Vaak zie ik bij andere bedrijven dat leiders niet direct durven te zijn naar een medewerker die niet goed functioneert. Ze gaan dan op zoek naar iemand anders en wijzen de medewerker de deur zonder al te veel uitleg. Dat gaat er bij mij niet in. Zodra ik onvrede proef over een medewerker, ga ik eerst na of ik iemand beter kan maken. Werkt een andere functie of plek misschien beter voor diegene? Zodra dat niet werkt, ga ik een open gesprek aan met de medewerker. Zodat we samen tot een oplossing komen, intern of extern. Het is mijns inziens zeer belangrijk dat je goed met je medewerkers omgaat en naar ze luistert.”
Waar leeftijdsgenootjes naar voetbal gingen, genoot ik van de autobusiness van mijn vader
Eric | CEO Van Mossel en oud-student De Rooi Pannen
Uitgespeeld is Eric voorlopig nog niet bij Van Mossel. Inmiddels staat het bedrijf stevig in de Benelux. De volgende stop: uitbreiding in Europa, op strategische plekken. “Ik zie de branche veranderen, waarbij we verschillende uitdagingen hebben. Enerzijds is er de transitie van fossiele brandstof naar elektrisch rijden. Anderzijds verandert het verkoopmodel in de automotivebranche: van traditioneel verkopen naar een agency verkoopmodel, waarbij je als autobedrijf een fee krijgt. Veel concurrenten zijn er angstig voor en kunnen moeilijk omgaan met deze verandering, waardoor veel bedrijven te koop staan. Bij Van Mossel proberen we juist mee te bewegen met die ontwikkelingen. Een uitdaging vast te pakken. En bovenal altijd de beste service te blijven leveren. Juist zo kunnen we blijven groeien.”
Eric kijkt met plezier terug op alle uitdagingen die hij al op zijn bordje heeft gehad de afgelopen jaren. En op zijn leerzame tijd op De Rooi Pannen. “Ik kan alleen over mijn eigen lichting oordelen, maar ik weet dat daar een paar mooie ondernemers uit gekomen zijn. Ik ben De Rooi Pannen dan ook dankbaar voor de vele mooie lessen die ik er geleerd heb. Aan huidige studenten zou ik willen meegeven: pak het onderwijs met beide handen aan. Dit gaat over jouw persoonlijke ontwikkeling. Volg de lessen niet ‘omdat het moet’, maar ‘omdat je het wil’. Alleen dan kom je écht ergens.”
Of Eric al langzaamaan afscheid gaat nemen van Van Mossel? “Zeker niet! Ik vind mijn werk veel te leuk om ermee te stoppen. Ik hoop dit zeker nog tien jaar vol te houden.”
Lees meer over de school De Rooi Pannen Handel & Ondernemen. Je vindt deze school in Tilburg. Ontdek welke richting het beste bij jou past!
Je kunt op meerdere momenten in het jaar binnenkijken in onze school. Bijvoorbeeld tijdens een open dag of meeloopdag.
Met een passie voor gastvrijheid en een avontuurlijke geest heeft oud-student Ricardo Bout zich opgewerkt tot een internationale hotelmanager in Abu Dhabi. Zijn...
Al van jongs af aan wist Michel Huigevoort: laat mij maar een praktisch beroep uitoefenen. Het mbo paste hem daarmee perfect, net als het praktijkgerichte...
De Helmondse Olivier is net afgestudeerd aan De Rooi Pannen in Tilburg, waar hij de opleiding Horecaondernemer/-manager (HOM) heeft afgerond. Inmiddels is hij...