Recreatiepark TerSpegelt: waar innovatie en familie samen komen
Al van jongs af aan wist Michel Huigevoort: laat mij maar een praktisch beroep uitoefenen. Het mbo paste hem daarmee perfect, net als het praktijkgerichte...
Voor de studenten van De Rooi Pannen in Tilburg is luchtvaartdienstverlening meer dan een opleiding. Het is een avontuur dat hen naar het buitenland brengt. Tijdens hun stage bij Swissport, een wereldwijde afhandelaar van bagage en passagiers, werken ze op de luchthavens van Kos en Kreta. Daar passen ze hun kennis en vaardigheden toe in de praktijk. Ze leren ook over de Griekse cultuur en genieten van het strand en de zon. In dit verhaal vertelt Nezar Ahmed, een van de stagiairs, over zijn ervaringen.
De Rooi Pannen Toerisme, Leisure & Marketing heeft nu al zes jaar stagiairs bij Swissport Luchtvaartdienstverlening Griekenland op de luchthavens op Kos en Chersonissos op Kreta. Hiervandaan vliegen verschillende maatschappijen naar internationale en veel lokale bestemmingen. Swissport handelt bagage af bij de incheckbalie en is een afhandelaar, zoals dat heet. Ook voor het inchecken van passagiers, het controleren van reisdocumenten en het aanvragen van een visum kunnen passagiers bij Swissport terecht.
Anne Gille Smits, docent en stagecoördinator bij de opleiding Luchtvaartdienstverlener, zegt: "Swissport is een partner waarmee we een win-winrelatie hebben; wij leveren goed opgeleide stagiairs en Swissport verzorgt de praktijkopleiding op een bijzondere locatie. Hierdoor leren de stagiairs om echt zelfstandig te zijn."
Bekijk de opleiding Luchtvaartdienstverlener
Studenten van De Rooi Pannen hebben op school al een goede voorbereiding gekregen voor hun stage bij Swissport. Ze hebben namelijk al ervaring opgedaan met inchecksystemen waarin de gegevens van de passagiers staan, zoals het IOS en het Altea-systeem. Swissport werkt met hetzelfde systeem, dus de stagiairs konden snel aan de slag.
Ze hebben ook het examen Passage en Cabine gedaan, waardoor de studenten het vakjargon op de luchthavens en bij de luchtvaartmaatschappijen kennen. Bovendien beheersen ze het Engels op hoog niveau, inclusief het jargon.
Ik heb veel van de Griekse cultuur geleerd tijdens mijn stageperiode. Het was een ervaring die ik nooit zal vergeten
Nezar | student Luchtvaartdienstverlener
Nezar kijk terug op een fijne stageperiode, waarbij hij zo'n vijf maanden op Kos is geweest. Hij deelde een appartement samen met zijn medestudenten. Vanuit dit appartement waren ze binnen twintig minuten op de luchthaven. De zee lag zelfs nog dichterbij, namelijk op maar 3 minuten afstand. De keuze om tussen de werkuren door naar het strand te gaan was daardoor snel gemaakt.
Het rooster van Nezar had veel gebroken diensten. Bijvoorbeeld van 8.00 tot 12.00 's ochtends en van 18.00 tot 22.00 uur 's avonds. Nezar vertelt: “We hadden een goede relatie met het Griekse personeel en onze Griekse supervisor, waardoor die diensten geen probleem waren. Tussendoor konden we naar het strand of naar de andere eilanden. We hebben veel geleerd over de Griekse cultuur, zoals de taal, het eten en de muziek. Het was een onvergetelijke ervaring.”
Lees meer over de school De Rooi Pannen Toerisme, Leisure & Marketing. Je vindt deze school in Tilburg, Eindhoven en Breda. Ontdek welke richting het beste bij jou past!
Je kunt op meerdere momenten in het jaar binnenkijken in onze scholen. Bijvoorbeeld tijdens een open dag of meeloopdag.
Al van jongs af aan wist Michel Huigevoort: laat mij maar een praktisch beroep uitoefenen. Het mbo paste hem daarmee perfect, net als het praktijkgerichte...
Net als Pip, Milan, Alexander en Quincy is Romy dit schooljaar het gezicht van de wervingscampagne van De Rooi Pannen. Maar wie is Romy eigenlijk? Lees hier haar...
Anouk Jansen is net afgestudeerd aan de opleiding Leisure & Events Management op de BUas (Breda University of Applied Sciences). Haar weg naar het hbo begon...