Echt Romy
Net als Pip, Milan, Alexander en Quincy is Romy dit schooljaar het gezicht van de wervingscampagne van De Rooi Pannen. Maar wie is Romy eigenlijk? Lees hier haar...
Tygho studeert Medewerker sportmarketing en is daarnaast ook nog professioneel padelspeler. Hij ging van tennis naar padel en speelt mee in veel internationale toernooien, waaronder het EK voor de jeugd in 2022. Voor zijn studie loopt hij nu stage bij Capital Sports, een marketingbureau gericht op sport, dus kan hij ook nog eens zijn passie voor sport combineren met zijn passie voor marketing. Lees hier Tygho’s verhaal.
Tygho vertelt: “Ik tenniste al sinds mijn vijfde. Ruim vier jaar geleden vroeg mijn tennistrainer of ik eens mee wilde trainen bij padel. Al gauw mocht ik met de volwassenen meetrainen. De eigenaar van een padelschool kwam wel eens kijken en zag iets in mij. Hij heeft mij toen persoonlijk getraind.” In 2020 zou Tygho zelfs meedoen aan WK Padel voor het Nederlandse team in Mexico. Helaas ging dat niet door covid-19. Het Nederlandse team had zich teruggetrokken uit de wedstrijd, door het negatieve reisadvies. Toch heeft Tygho met andere internationale wedstrijden mee mogen doen, zoals het Juniors European Padel Championship in Valencia in 2022, waarbij hij tegen andere jongeren onder 16 speelde. Op dit moment is Tygho gerankt op nummer 1 onder de 18 en kijkt hij vooral uit naar meespelen met de ‘normale’ wedstrijden voor boven de 18.
Met een grote passie voor verschillende sporten, was de keuze voor een opleiding met het sportelement niet vanzelfsprekend voor Tygho: “Ik wist nog niet precies wat ik na het vmbo wilde gaan doen. Misschien wilde ik wel havo doen. Ik heb ook een grote passie voor sport, maar ik wilde niet zelf sporten in een opleiding, dus ik wilde geen gymleraar worden ofzo. Ik wilde wel iets met sport doen en ik vond marketing ook wel interessant, en zo kwam ik bij de opleiding Medewerker sportmarketing uit. Toen had ik de keuze: in twee jaar de havo doen óf drie jaar leren over (sport)marketing. Uiteraard koos ik voor het laatste en ik ben nog steeds erg blij met mijn keuze.”
Het is hard werken om een studie te combineren met topsport: “Ik train nu bij de Pablo Moreno Academy in Etten-Leur. Ik ben daar van maandag tot en met donderdag aan het trainen. Op zaterdag is er vaak toernooi en soms op de zondag dan een halve finale of finale. Ik moet hard werken om dit te combineren met mijn studie, maar dat is het echt waard. Het is zo leuk! “
Sportmarketing is echt geen saaie bedoeling. Als je houdt van werken met sport, en dan ook echt met alle soorten sport, dan is mijn opleiding ook wel wat voor jou!
Tygho student Medewerker sportmarketing en professioneel padelspeler
Tygho zit nu in het tweede jaar van de opleiding bij De Rooi Pannen Tilburg Toerisme, Leisure & Marketing en loopt stage bij Capital Sports, een marketingbureau gericht op de sportbranche. “Toen ik hier stage kwam lopen, heette het hier alleen Capital Advertising. Daarna is Capital Sports erbij gekomen, echt gericht op de sportbranche. We hebben grote klanten, waaronder sportclubs als PSV en Heroes Den Bosch”, vertelt Tygho.
“Wat ik hier allemaal doe is zó veel meer dan ik had gedacht. Ik ben nu bezig met het analyseren en onderzoeken van bedrijven en ik maak SWOT-analyses en social media benchmarks voor klanten. Dat klinkt misschien ingewikkeld maar dit zijn voor mij inmiddels bekende termen, want je leert hier veel van op school. Ik leer op mijn stage ook dingen die ik op school nooit heb gehad. Ik heb bijvoorbeeld een mini game gemaakt om e-mailadressen te verzamelen. Hier wist ik niks vanaf, dus hiervoor mocht ik zelfs een cursus volgen. “ Tygho voegt nog toe: “Een stage in de sportmarketing is niet verplicht voor de opleiding, maar ik wilde dat wel graag. Mijn studiegenoten lopen ook stage bij marketingbureaus met verschillende klanten of op een marketingafdeling van een bedrijf. “
Tygho combineert zijn opleiding met zijn sportcarrière en soms lopen die werelden ook wel in elkaar over. “Als (top)sporter moest ik op zoek naar sponsors, zodat ik mee kan doen aan (internationale) wedstrijden. Dat kan ik namelijk niet allemaal zelf betalen. Ik heb nu zes sponsoren, van een verzekeringsmaatschappij, tot een bouwbedrijf en een schilder. Capital Sports wilde mij ook sponsoren, maar in plaats van te sponsoren in geld, helpen ze mij met het deel marketing. Zij hebben de connecties én ervaring binnen de sportbranche en daar heb ik, zeker op de lange termijn, veel meer aan dat een geldbedrag. Uiteindelijk kan dit mij ook meer sponsors opleveren natuurlijk. ”
De focus van Tygho ligt nu eerst bij zijn opleiding. “Het leukste vak op school vind ik sales; dan moet je veel presenteren en kun je plannen uitwerken. Dat past bij mij. Ik hoop ook dat ik nog beter word in Spaans. Dat is wel handig voor padel, want veel wedstrijden vinden in Spanje plaats, en Spaanse mensen kunnen vaak geen Engels”, vertelt Tygho. “Ik kijk ernaar uit om mijn diploma te halen. Daarna wil ik me eerst gaan focussen op padel, want ik wil kijken wat ik daaruit kan halen. Maar mocht ik toch nog door willen studeren, dan is dat een makkelijk keuze: dan wordt het SPECO: Commerciële Economie Sportmarketing. En die opleiding sluit perfect aan op mijn huidige opleiding bij De Rooi Pannen.”
Voor jongeren die een opleiding aan het zoeken zijn, heeft Tygho nog wat advies: “Sportmarketing is echt geen saaie bedoeling. Als je houdt van werken met sport, en dan ook echt met alle soorten sport, dan is de opleiding Medewerker sportmarketing misschien wel iets voor jou!”
“Ben ik nog steeds aan het padellen, en speel ik veel internationale toernooien. Misschien heb ik wel een eigen Padel Academy!”
Lees meer over de school De Rooi Pannen Toerisme, Leisure & Marketing. Je vindt deze school in Tilburg, Eindhoven en Breda. Ontdek welke richting het beste bij jou past!
Je kunt op meerdere momenten in het jaar binnenkijken in onze scholen. Bijvoorbeeld tijdens een open dag of meeloopdag.
Net als Pip, Milan, Alexander en Quincy is Romy dit schooljaar het gezicht van de wervingscampagne van De Rooi Pannen. Maar wie is Romy eigenlijk? Lees hier haar...
Net als Pip, Milan, Romy en Quincy is Alexander dit schooljaar het gezicht van de wervingscampagne van De Rooi Pannen. Maar wie is Alexander eigenlijk? Lees hier...
Net als Alexander, Milan, Romy en Quincy is Pip dit schooljaar het gezicht van de wervingscampagne van De Rooi Pannen. Maar wie is Pip eigenlijk? Lees hier haar...