Medewerker sportmarketing (specialisatie van Medewerker marketing & communicatie)
Gek op sport? En wil je van jouw passie je werk maken? Bij de opleiding Medewerker sportmarketing leer je alles over sportmarketingcampagnes opzetten en sportevenementen organiseren. Want sport is meer dan een spelletje. Het is uitgegroeid tot een
serieuze speler in de marketingwereld. En die wereld ga jij ontdekken.
Wat kun je doen met sportmarketing?
De opleiding Medewerker sportmarketing bij De Rooi Pannen is een specialisatie van de opleiding Medewerker marketing & communicatie. Na deze opleiding kun je aan de slag als sportmarketeer, manager sponsoring of marketingcommunicatiemedewerker. Je kunt terecht bij vrijwel alle bedrijven en instellingen die de verbinding tussen de sport- en marketingwereld maken. Tijdens de opleiding leer je onder andere hoe je marketingtechnieken kunt toepassen binnen de sportbranche, hoe je sportevenementen neerzet in de markt, hoe je een sponsorplan opstelt en hoe je de naamsbekendheid van sportorganisaties vergroot.
Met jouw diploma kun je direct gaan werken, maar het is uiteraard ook mogelijk om door te stromen naar het hbo. Denk bijvoorbeeld aan een bachelor Commerciële Economie (CE), Marketing of SPECO sportmarketing.
Het belang van marketing in de sportwereld
Marketing is essentieel voor het succes van sportteams en -evenementen, waarbij het draait om het opbouwen van een merk en het verbinden met je doelgroep. Dit kunnen de fans en supporters zijn, maar ook sponsoren en de media. Het sterk neerzetten van een merk en doelgroepsegmentatie vergroten het bereik, terwijl sponsoring en branding extra inkomsten en zichtbaarheid bieden. Daarnaast zorgt social media voor directe interactie met je volgers, waardoor zij zich meer betrokken voelen bij de organisatie. Deze onderwerpen zijn slechts een greep uit de zaken die worden behandeld tijdens de opleiding Medewerker sportmarketing.
"Ik wilde iets met sport doen en ik vond marketing ook interessant."
Tygho speelt padel op hoog niveau en volgt de sportmarketing opleiding bij De Rooi Pannen. Hij vertelt: "Het leukste vak op school vind ik sales; dan moet je veel presenteren en kun je plannen uitwerken. Dat past bij mij."
Tygho loopt stage bij een marketingbureau dat gericht is op de sportbranche. Na zijn opleiding gaat Tygho zich focussen op zijn padelcarriére. "Ik wil kijken wat ik daaruit kan halen. Mocht ik toch nog door willen studeren, dan wordt het SPECO," legt hij uit.
Waardevolle praktijkervaring
Leerlingen en studenten van De Rooi Pannen doen veel praktijkervaring op. Bij de opleiding Medewerker sportmarketing bestaat je schooltijd uit 50% theorie en 50% praktijk. Je krijgt vakken als (online) marketing, communicatie, projectmanagement en mediavormgeving. Hier krijg je les uit de boeken, maar werk je ook aan opdrachten van echte bedrijven. Daarnaast zijn de vakken Nederlands, Engels en rekenen een vast onderdeel van de opleiding. Met de keuzevakken kun je ervoor kiezen om je in een bepaald onderwerp te verdiepen of om je kennis juist te verbreden.
Tijdens deze mbo-opleiding ga je twee keer op stage: één keer in het tweede leerjaar en één keer in het derde leerjaar. Je gaat zelf op zoek naar een geschikt stagebedrijf. Dit is het moment om ervaring op te doen binnen een echt bedrijf in de sport- en/of marketingbranche. Je leert er veel over de sportwereld, marketing en het werkveld. Echt waardevol!
Waar kun je sportmarketing volgen?
De sportmarketing opleiding kun je volgen bij De Rooi Pannen Tilburg of Eindhoven. Medewerker sportmarketing is een mbo-niveau 4 opleiding en duurt in beide steden 3 jaar. Om met deze opleiding te starten heb je een vmbo-diploma (kader, gemengd of theoretische leerweg) nodig. Heb jij een overgangsbewijs van havo of vwo 3 naar 4? Ook dan kun je onze sportmarketing opleiding volgen. Heb jij een overgangsbewijs van havo of vwo 4 naar 5? Dan kun je in het tweede leerjaar van deze opleiding instromen.
Meer informatie & aanmelden Tilburg Meer informatie & aanmelden Eindhoven
Vergelijkbare opleidingen
Medewerker marketing & communicatie
Wil jij originele content bedenken en socialmedia-pagina's beheren? Of zie jij jezelf als een toekomstige expert in het opzetten van onvergetelijke...
Medewerker evenementen
Neem jij altijd de leiding bij het plannen van activiteiten? Droom je ervan om indrukwekkende evenementen en grootschalige festivals te organiseren? Bekijk dan de...