
Leren, plakken, doorgroeien: Kleefkracht als springplank voor signmakers
Margot begon bij Kleefkracht als stagiaire en bleef na haar stage letterlijk plakken. Nu begeleidt ze huidige studenten tijdens deze leerzame periode. Lees hier...
Tweelingbroers Ron en Frank (26) Daris delen niet alleen hun geboortedag, maar ook hun liefde voor de horeca én hun herinneringen aan De Rooi Pannen. Hun pad liep jarenlang parallel, tot Frank door medische redenen het koksvak vaarwel moest zeggen. Maar de passie? Die brandt bij allebei nog steeds.
“Eigenlijk is de horeca het mooiste vak dat er bestaat”, begint Frank. Dat zegt hij met enige emotie, want door medische klachten moest hij afscheid nemen van het vak dat hem gevormd heeft. Frank maakte de afgelopen jaren een switch naar werken met software, gelukkig wel software voor de horeca. “Het blijft lastig dat ik het koksvak moest verlaten. De passie zit nog steeds als een waakvlam in me.”
Ron, zijn tweelingbroer, herkent dat gevoel maar al te goed. Ook hij leerde koken op De Rooi Pannen. “Ik wilde eigenlijk iets creatiefs doen, een grafische opleiding. Maar mijn moeder zei: ‘Tekenen kun je altijd nog. Ga eerst eens kijken bij De Rooi Pannen.’ Dat bleek een schot in de roos.”
De broers gingen samen eerst naar het vmbo in Eindhoven en volgden later de BBL-opleiding Zelfstandig werkend kok, niveau 3, met veel praktijk en één schooldag per week. Om vervolgens het gehele traject met de niveau 4-opleiding Gespecialiseerd kok af te sluiten. “Die praktijkgerichte aanpak was echt een verademing”, vertelt Frank. “Ik heb daar zó veel aan gehad. De Rooi Pannen bracht mij discipline, structuur en doorzettingsvermogen. Dingen waar ik nu nog steeds op terugval.”
Die praktijkgerichte aanpak was echt een verademing. Ik heb daar zó veel aan gehad. De Rooi Pannen bracht mij discipline, structuur en doorzettingsvermogen. Dingen waar ik nu nog steeds op terugval.
Frank | Oud-leerling vmbo en oud-student Eindhoven Horeca
Voor Ron was De Rooi Pannen niet alleen een vakschool, maar ook een levensschool. “We kwamen van een klein dorpje, dus in het begin voelde het alsof je in een andere wereld stapte. Frank en ik zaten niet in dezelfde klas en hadden totaal verschillende roosters. Dat maakte dat we echt onze eigen weg moesten vinden.”
Op school en tijdens stages ontdekten ze hun eigen ritme, hun eigen stijl. Ze werkten in allerlei soorten keukens, van bistro tot sterrenzaak. “Ik wilde alles zien, alles meemaken”, zegt Ron. “Er waren mensen die dachten dat ik het hoge segment niet aan zou kunnen. Maar juist dat motiveerde me om te laten zien dat ik het wél kon. Dat heeft me gevormd tot waar ik nu sta.”
Dat de horeca verslavend kan zijn, weten de broers als geen ander. Ron: “Werken in de horeca is niet zomaar werk. Je maakt mensen blij, raakt ze met een gerecht waar aandacht en liefde in zit. Dat is magisch.” Lachend: “Ik had het nooit verwacht, maar koken is mijn roeping geworden.”
Frank vult aan: “En je bent nooit uitgeleerd. In de horeca blijf je jezelf ontwikkelen. Je leert van collega’s, van gasten, van fouten. En ook van docenten: ik heb nog steeds respect voor hoe betrokken de leraren bij De Rooi Pannen waren. Ze zagen je echt als persoon.”
Werken in de horeca is niet zomaar werk. Je maakt mensen blij, raakt ze met een gerecht waar aandacht en liefde in zit. Dat is magisch.
Ron | Oud-leerling vmbo en oud-student Eindhoven Horeca
Na De Rooi Pannen werkte Frank als junior sous-chef bij restaurant Alma, toen nog zonder ster. “Het was een topperiode. Maar ik wilde ook ervaren hoe het is om in een lager segment te werken. Daar merkte ik dat mijn hart toch ligt bij kwaliteit en verfijning.” Uiteindelijk besloot Frank om privéredenen een ander pad te bewandelen. Maar hij bleef dicht bij zijn roots: tegenwoordig ontwikkelt hij software voor de horeca. Inmiddels werkt de tweeling aan een app die horecazaken ondersteunt in HACCP, personeelsplanning en receptontwikkeling. Een project dat ontstond tijdens de coronapandemie. “We zaten ineens thuis en vroegen ons af: wat nu? Het idee van een goede app voor horecapersoneel groeide uit tot iets serieus. We zijn nu vier jaar verder en hopen dit jaar een pilot te draaien.”
Het ontwikkelen van de app doen ze samen. “Ik had het met niemand anders willen doen dan met Frank”, zegt Ron. “Hij pakt de technische kant, ik weet veel van de werkvloer. Dat vult elkaar perfect aan.” Wel is het soms zoeken naar tijd voor de ontwikkeling van de app. Ron combineert zijn werkzaamheden met een hbo-studie tot docent. “Ik werk nog drie dagen per week in een restaurant Stoked in Uden en loop stage bij De Rooi Pannen in Eindhoven. Als instructeur in opleiding mag ik nu studenten inspireren. Mede door de lange reis door Azië die ik gemaakt heb, ben ik tot deze beslissing gekomen. Ongeveer zeven jaar geleden zat ik zelf op De Rooi Pannen. Nu voel ik me als een vis in het water. Het voelt voor mij als thuiskomen op de school.”
Over het (v)mbo zijn de broers uitgesproken. “Het wordt nog te vaak onderschat hoe hard deze mensen nodig zijn”, zegt Frank. “Maar zonder werkpaarden heb je geen sierpaarden. Je kunt wel hoog theoretisch opgeleid zijn, uiteindelijk moet er ook gewoon gewerkt worden.” Ron: “Ik probeer mijn studenten mee te geven dat kennis in eerste instantie waardevoller is dan geld. Investeer in jezelf. Denk aan een buitenlandse stage of een culinaire reis. Durf fouten te maken en ontdek wat bij je past. Werken in de horeca is niet altijd makkelijk. Maar het is ook het mooiste vak dat er is.”
Hun droom van een eigen restaurant, die ze ooit hadden, is er nog steeds. Maar ze weten nu beter wat erbij komt kijken. Eerst willen ze hun app succesvol in de markt zetten. “We komen niet uit een ondernemersfamilie”, zegt Ron. “Onze moeder werkt als inkoper, onze vader was dakdekker. Maar we weten dat je met hard werken ver kan komen. We gaan er iets moois van maken op een manier die bij ons past.”
Lees meer over de school De Rooi Pannen Horeca. Je vindt deze school in Tilburg, Eindhoven en Breda. Ontdek welke richting het beste bij jou past!
Je kunt op meerdere momenten in het jaar binnenkijken in onze scholen. Bijvoorbeeld tijdens een open dag of meeloopdag.
Margot begon bij Kleefkracht als stagiaire en bleef na haar stage letterlijk plakken. Nu begeleidt ze huidige studenten tijdens deze leerzame periode. Lees hier...
Tot eind 2024 was Bob Hutten eigenaar van het toonaangevende familiebedrijf Hutten. Inmiddels begeleidt hij jonge ondernemers en denkt hij na over een regionale...
Oud-student Eva vertelt hoe zij haar reis heeft ervaren en waarom ze opnieuw voor De Rooi Pannen heeft gekozen. Lees hier het verhaal!