Paul, docent Horeca, bakkerij en recreatie: “Bij ons wordt de leerling écht gezien”
Al ruim 7 jaar werkt Paul Leeuwe als docent Horeca, bakkerij en recreatie (HBR) op het vmbo in Tilburg. Naast zijn docentschap is hij leerlingcoördinator en houdt hij zich bezig met het welbevinden van leerlingen. In zijn werk, en dat van zijn collega’s, staat de leerling centraal en werkt het team nauw samen om een leerling naar zijn diploma te helpen. Paul vertelt in zijn verhaal wat hij het mooiste vindt aan zijn werk en over zijn hoogtepunten bij De Rooi Pannen.
Paul geeft horeca-praktijklessen aan alle leerjaren. Hij geeft de vakken koken, bakken en gastheerschap. Daarnaast is hij leerlingcoördinator van zes klassen. “Ik houd me bezig met het welbevinden, gedrag en motivatie van de leerling en diens thuissituatie. Het gaat verder dan de taken van een mentor, want waar het voor de mentor ophoudt, denk ik mee en pik ik het als coördinator op.”
Switch vanuit de horeca
Paul heeft niet altijd in het onderwijs gewerkt. Hij maakte de switch van chef-kok en bedrijfsleider naar docent. “Ik werkte al vaak met leerling-koks die bij De Rooi Pannen studeerden. Ik kende daardoor ook veel docenten en eentje vroeg aan mij of docent zijn niet iets voor mij zou zijn. Ik ben me gaan verdiepen in het docentschap en begon met de opleiding Docent Consumptieve Technieken op de Pedagogisch Technische Hogeschool (PTH) om het ambacht over te brengen op mbo-studenten”, vertelt Paul. “Ik kwam uiteindelijk bij De Rooi Pannen Tilburg Vmbo terecht voor stage. Ik merkte dat ik het werken met deze doelgroep erg leuk vond en mij veel energie gaf, dus ik ben hier les blijven geven in plaats van naar het mbo te gaan.”
Uitdagend maar waardevol werk
Werken in het vmbo is niet voor iedereen weggelegd, denkt Paul. “Op het mbo zouden de lessen meer vakinhoudelijk zijn, maar ik heb gemerkt dat ik deze doelgroep gewoon heel erg leuk vind. Het is niet de makkelijkste doelgroep en daar zit voor mij die uitdaging in”, vertelt hij. “Wij hebben de stelregel: eerst de relatie, dan de prestatie. Bij een goede relatie, gaan de leerlingen vaak en eerder voor je door het vuur. En met het hele team werk je ze naar een diploma toe. En geloof me, het is echt een wereld van verschil als je de leerling op een diploma-uitreiking vergelijkt met de eerste schooldag.”
Eén van de hoogtepunten vindt Paul het werken met de vierdejaars leerlingen in het onderwijsrestaurant Le Petit. “Ik geef dan les in gastheerschap in het restaurant. De ene helft van de klas staat in het restaurant en de andere helft in de keuken”, vertelt hij. “De les begint om twee uur ’s middags tot half negen 's avonds. Om half zes komen de échte, betalende gasten. De verwachtingen die de gasten hebben, kan wat druk opleveren bij de leerlingen. In die lessen bouw je een extra band op met leerlingen en dat is echt goud waard. Dat doet veel met mij!”
Eén van onze unieke kenmerken van onze school, ‘je wordt gezien’, klopt ook echt. Wij zien de leerling, we zorgen voor veiligheid, ontwikkeling en welbevinden.
Paul Leeuwe docent Horeca, bakkerij en recreatie
Vrijheid in werkzaamheden
Bij De Rooi Pannen krijgen docenten vaak veel vrijheid bij het invullen van de lessen. Paul vertelt: “Voor leerjaar 1 en 2 kan ik de lesinhoud zelf invullen. De lesuren en de te leren technieken staan vast, maar hoe je het in het vat giet, bepaal je zelf. Dat betekent ook dat je kan inspelen op trends, zodat het lesprogramma aansluit bij de belevingswereld van de kinderen. Toen de crompouce helemaal in was, hebben we die in de les gemaakt. De kinderen vinden het ook leuk als we iets maken dat uit hun cultuur komt. We maken daarom ook wel eens een gerecht uit de Marokkaanse keuken, of een ander lekker gerecht zoals een kapsalon. Het kan niet elke les zo gaan, maar het draagt wel bij aan de band die je met ze opbouwt.”
Werken bij De Rooi Pannen
“Het is duidelijk dat op onze school de leerling centraal staat. Eén van onze unieke kenmerken van onze school, ‘je wordt gezien’, klopt ook echt. Wij zien de leerling, we zorgen voor veiligheid, ontwikkeling en welbevinden”, vertelt Paul over De Rooi Pannen Tilburg Vmbo. “Er heerst een professionele cultuur bij De Rooi Pannen. Het is beregezellig en we zijn veel met de leerling bezig. We nemen het werk serieus, we kijken kritisch en zijn continu met ons werk bezig. “
Maar naast serieus werken, worden er ook leuke dingen gedaan. “Voorheen hadden we alleen activiteiten met de vaksectie Horeca, bakkerij en recreatie en de personeelsdag van Tilburg Vmbo. Sinds 2023 hebben we het Congrestival, wat een combinatie is van een congres en een festival en dat is met alle medewerkers van De Rooi Pannen”, vertelt Paul. “Vorige, maar ook afgelopen editie, was een ontzettend leuke dag. Je ziet alle collega’s van alle andere scholen, maar ook van de centrale diensten. Ook inhoudelijk vond ik de dag erg sterk. Er worden workshops en lezingen gegeven en je raakt daardoor automatisch met elkaar in gesprek. Ook al zie ik mijn collega’s van andere scholen soms maar weinig, ik voelde me daar wel echt verbonden met iedereen.” Paul voegt lachend toe: “En de De Rooi Pannen-hoodie die ik die dag heb gekregen, ga ik nog heel vaak dragen!”
Paul, links, in zijn hoodie tijdens een workshop bij het Congrestival in 2024
Echt trots
“En óf ik trots ben om bij De Rooi Pannen te mogen werken. Ik ga iedere dag met plezier naar mijn werk. De Rooi Pannen is goed voor zijn personeel. Ik werk in een team met professionele docenten en we doen het echt met z’n allen”, aldus de docent. “Het contact met de leerlingen vind ik het allerleukst. Als ik dan weer een praatje in de gang maak met een leerling, geeft het mij een goed gevoel omdat we alles doen in het belang van de leerlingen. Ik ga met een tevreden gevoel naar huis.”