Joey is blij met zijn switch naar het onderwijs: “Mijn passie voor recreatie kan ik nu overbrengen op jongeren.”
Joey werkt sinds een halfjaar bij De Rooi Pannen. Hij was geen onbekende van De Rooi Pannen, want hij studeerde er zelf. Na daarna 15 jaar in de recreatie-branche aan het werk te zijn geweest, startte hij als onderwijsassistent bij De Rooi Pannen Eindhoven Vmbo. Met zijn opleiding en ervaring in recreatie, zit hij nu dan ook helemaal op zijn plek op het vmbo.
Werkervaring in en liefde voor entertainment
Joey studeerde bij De Rooi Pannen Eindhoven Toerisme, Leisure en Marketing. “Daarna wilde ik aan het werk, dus ik begon bij Landal bij het Fun & Entertainment team”, vertelt hij. Daarnaast werkte hij zelfstandig als acteur, figurant, presentator, spelbegeleider en deed hij jaren mee met musicalgroepen. Bij Landal Greenparks begon hij als medewerker bij Fun & Entertainment en werd daar uiteindelijk manager. “Na 15 jaar kwam ik op het punt dat ik meer achter de schermen wilde doen, in plaats van altijd op het podium te staan. Toen kwam de vacature voor onderwijsassistent bij De Rooi Pannen Eindhoven Vmbo voorbij. Toen dacht ik, ik kan altijd op gesprek gaan.” En zo startte Joey bijna een halfjaar geleden als zij-instromer bij De Rooi Pannen.
Ontvangen in een warm bad
De ervaring van de nieuwe medewerker bij De Rooi Pannen wordt gekenmerkt door een fijne verwelkoming en steun van het hele team. Hij zegt: "Ik heb de eerste weken als een warm bad ervaren. Iedereen is heel vriendelijk en hartelijk." Hij voelt zich gewaardeerd en ondersteund door zowel docenten als het management, wat bijdraagt aan zijn gevoel echt deel uit te maken van het team. Hij merkt op: "Ik ben pas een halfjaar geleden begonnen, maar het voelt als veel langer... Collega's zeggen ook: Joey, het voelt alsof jij al veel langer hier bent!" Met de instructeursopleiding in het vooruitzicht, is hij positief en blijft de steun van collega’s belangrijk: “Ook daarin hebben collega's gezegd: als je hulp nodig hebt, laat het gerust weten."
Van rollenspel naar een onderwijsrol
Joey is blij met zijn wisseling naar het onderwijs: “De grootste omschakeling tussen het bedrijfsleven en het onderwijs waren de werkdagen en -tijden. Ik was gewend om ook in de weekenden en avonden te werken. Nu ben ik de weekenden én de schoolvakanties vrij. Heerlijk!”
Waar Joey zich nu mee bezig houdt, legt hij uit: “Als onderwijsassistent sta ik eigenlijk tussen de leerlingen en docenten in. Sommige mensen zien onderwijsassistenten als ‘stagiaire’ of ‘hulpje’, maar dat is echt niet zo. Ik word door docenten meegenomen en sluit ook aan bij besprekingen.” Joey houdt zich bezig met het vak recreatie en CKV en is betrokken bij het DRP-lab, waar leerlingen werken aan opdrachten waar allerlei vakken samenkomen. Net als een docent heeft Joey neventaken. Hij houdt zich bezig met de socialmediakanalen van De Rooi Pannen Eindhoven Vmbo en surveilleert regelmatig bij het Open Leercentrum (OLC). Joey: “Het hoort niet zozeer bij de taak van een onderwijsassistent, maar ik vind het leuk en krijg de ruimte om daar iets mee te doen. Dat wordt hier ook zeker gestimuleerd.”
Trots dat ik hier werk, dát ben ik zeker. Hoe leuk is het om bij je oude school te gaan werken?
Joey zij-instromer onderwijsassistent
Werken bij De Rooi Pannen
Joey voelt zich helemaal thuis bij De Rooi Pannen. “Dit is echt een plek waar nieuwe ideeën welkom zijn. Zo stelde ik voor om als Paashaas verkleed te gaan met Pasen, waarbij leerlingen een gouden ei moesten vinden. Het managementteam dacht zelfs mee over wat voor prijs we konden weggeven. Superleuk!” vertelt hij enthousiast. “Er wordt altijd gezegd: laten we het maar proberen. Is het niks? Dan doen we dat in de toekomst niet meer. Was het een groot succes? Mooi, dan nemen we dat mee naar volgend jaar.”
De kernboodschap in Joey’s verhaal is dat authenticiteit gewaardeerd wordt. “Je wordt gezien en gehoord. Wees jezelf, ook als je een mindere dag hebt. Je collega’s zien je en helpen je. Zelfontwikkeling wordt aangemoedigd, maar het initiatief moet van jou komen. Als je iets aandraagt, is er veel mogelijk. “
Groeien en bloeien
Joey kijkt uit naar de start van zijn opleiding tot instructeur volgend schooljaar. "Ik ben 36, dus ik heb nog zat opties," zegt hij optimistisch. "Wie weet word ik daarna wel leraar. Het DRP-lab lijkt me ook leuk om te werken, waar leerlingen zichzelf echt kunnen ontwikkelen. Als docent draag je dan bij aan hun zelfstandigheid, wat ongelooflijk belonend is." Joey is enthousiast over de mogelijkheden om zich verder te ontwikkelen binnen De Rooi Pannen en voegt toe: "Tijdens mijn opleiding tot instructeur moet ik ook weer vakken als Nederlands, Engels en rekenen halen. Ik moet een buddy vinden op school, maar daar maak ik me geen zorgen over. Collega's staan altijd klaar om te helpen."
Echt trots
Echt trots zijn op je werkplek is niet vanzelfsprekend, maar Joey bevestigt dit gevoel: “Trots dat ik hier werk, dát ben ik zeker. Hoe leuk is het om bij je oude school te gaan werken?” Hij spreekt vol lof over De Rooi Pannen tegen vrienden, kennissen en familie. Hij heeft zelfs zijn eigen zus enthousiast gemaakt om bij De Rooi Pannen te komen werken; zij is onlangs gestart bij de receptie. Voor Joey is het duidelijk: “Ik ga hier voorlopig echt niet weg!”