
Sportmarketeer in opleiding scoort transfer als keeper bij FC Twente
Yannick de Jong startte in 2024 met de opleiding Sportmarketing. “Een logische stap”, vond de sportieve Tilburger. Sinds dat hij 11 jaar was, had hij maar...
Yannick de Jong startte in 2024 met de opleiding Sportmarketing. “Een logische stap”, vond de sportieve Tilburger. Sinds dat hij 11 jaar was, had hij maar één droom: profkeeper worden. In maart startte Yannick met een TikTok-serie op zijn eigen account. In de serie ‘it’s never too late’ deelt hij hoe hij zijn droom wilde bereiken. Hij trad hiermee buiten zijn comfortzone en dat leverde al snel resultaat. Yannick zette vorige week namelijk zijn handtekening onder een eenjarig contract als ontwikkelingskeeper in de Onder 21 bij FC Twente.
“Jammer dat ik weg moet bij De Rooi Pannen, ik zit perfect op mijn plek hier,” begint Yannick wanneer hij over zijn opleiding praat. Volgend jaar verlaat hij vroegtijdig de school, omdat dit niet meer te combineren valt met zijn nieuwe carrière als topsporter. Wanneer hij bij FC Twente begint, zal hij van maandag t/m vrijdag op het voetbalveld te vinden zijn. Yannick vervolgt: “Waarschijnlijk ga ik naar het Johan Cruyff College, daar zijn ze gespecialiseerd in het combineren van onderwijs en sporten op hoog niveau.”
Yannick koos voor de opleiding Medewerker sportmarketing bij De Rooi Pannen Tilburg Toerisme, Leisure & Marketing. “Ik zocht iets wat ik leuk zou vinden én wat ik kon combineren met sport. Dit vond ik uiteindelijk in de opleiding sportmarketing. Je bent veel met anderen in contact en de school sprak me aan. De docenten zijn aardig en dat zorgt voor een fijne sfeer. Ik heb gevonden waar ik blij van word en zit daarom hier ook goed in mijn vel.”
Een schoolopdracht waar Yannick positief op terugkijkt is het maken van een aftermovie. Hij maakte uiteindelijk een video van de kampioenswedstrijd die zijn team speelde, inclusief de viering van het kampioenschap. Yannick: “Ik heb veel geleerd van deze opdracht en vond het leuk om hiermee aan de slag te gaan. We mochten zelf bedenken waar we een aftermovie voor wilden maken, dus koos ik voor voetbalclub ’t Zand waar ik in het eerste speelde. Een opdracht is veel leuker en makkelijker om te doen, wanneer je zelf mag kiezen wat je precies gaat doen. Die vrijheid krijg je hier op school.”
Het is belangrijk om uit je comfortzone te durven stappen. Ook als je een opleiding gaat kiezen.
Yannick | Student Medewerker sportmarketing
Yannick werd als keeper opgemerkt door Tonsser United, een club die niet-gecontracteerde jeugdspelers levensveranderende kansen aanbiedt om hun ambitie te verwezenlijken. Nadat hij vorig jaar met onder andere een blessure kwam thuis te zitten, besefte Yannick steeds meer: “voetbal is de rode draad door mijn leven.” Hij startte in maart met zijn TikTok-serie waarin hij zijn verhaal en ambities deelt én om anderen te motiveren. “Ik was klaar met excuses en wilde vechten om mijn droom waar te maken. Als je iets wilt bereiken, dan moet je daar hard voor werken.”
De best bekeken video op het TikTok-account van Yannick heeft meer dan 200.000 views. “In de lessen op school heb ik geleerd hoe je mensen kunt bereiken en wat ze willen zien of horen. We hebben het dan vooral over de achterliggende gedachte van een video. Zo probeer ik in mijn TikTok-video’s op gevoel van anderen in te spelen en te zorgen voor herkenbaarheid.” En als hij ergens over twijfelt? “Dan spreek ik mijn docent aan en kan ik hem om hulp of advies vragen. Docenten denken altijd mee als je buiten school iets wilt doen met marketing.”
Yannick heeft door persoonlijke ervaringen geleerd om overal het positieve van in te zien en nooit op te geven. Door deze instelling staat hij nu op dit punt van zijn leven: klaar om zijn droom waar te maken. “Het is belangrijk om uit je comfortzone te durven stappen. Ook als je een opleiding gaat kiezen.” Yannick raadt de opleiding Sportmarketing aan, aan iedereen die openstaat om soms uit zijn comfortzone te stappen. “Je staat soms voor de klas, je moet mensen interviewen en als je wilt kun je zelfs op buitenlandstage. Ga na wat je wilt in het leven en zet die eerste stap.” En zoals hij ook in zijn TikTok-video’s meegeeft: “het is nooit te laat om vandaag nog te beginnen.”
Yannick de Jong startte in 2024 met de opleiding Sportmarketing. “Een logische stap”, vond de sportieve Tilburger. Sinds dat hij 11 jaar was, had hij maar...
Bij De Rooi Pannen Tilburg Handel & Ondernemen geven we je de ruimte om te ontdekken wie je bent en wat je wilt. We stimuleren een ondernemende houding en...
Bij De Rooi Pannen Tilburg Handel & Ondernemen draait alles om praktijkervaring. Of je nu leiding leert geven in ons eigen winkelcentrum, een internationale...