“Digitale ontwikkelingen zoals AI zijn uitdagend”, aldus Nick, docent Engels en Duits.
Docent Nick Smits werkt sinds jaar en dag bij De Rooi Pannen Tilburg Toerisme, Leisure & Marketing als docent Engels en Duits. Omdat hij ook nog in het bedrijfsleven werkt, gaat hij goed om met nieuwe ontwikkelingen. Lees verder en ontdek waar hij uitdagingen ziet in deze ontwikkelingen in het onderwijs en wat hij als hoogtepunten heeft ervaren in zijn tijd bij De Rooi Pannen.
Nick heeft een flinke geschiedenis bij De Rooi Pannen. “Na het behalen van mijn eerstegraads lesbevoegdheid Duits en Engels, was het een moeilijke tijd om aan het werk te komen als jonge docent. Ik heb vervolgens op verschillende middelbare scholen gewerkt als docent. In 1988 kwam ik bij De Rooi Pannen terecht”, vertelt Nick over zijn loopbaan. “Sinds ik lesgeef, ben ik ook één dag in de week aan het werk in het bedrijfsleven. Dit werk gaat van vertaalopdrachten tot beoordelingsgesprekken voor directeuren in de marketing- en evenementenindustrie. De combinatie werken in het beroepsonderwijs en in het bedrijfsleven vind ik nog steeds leuk én leerzaam, want ik blijf altijd goed op de hoogte van ontwikkelingen in mijn vakgebied.”
Anders dan andere scholen
Nick ervaart werken bij De Rooi Pannen echt anders dan bij een andere school. “Er gebeurt hier veel en de school is ondernemersgericht. Met een goed plan heb je de vrijheid om te ondernemen, bij een middelbare school zit je bijvoorbeeld meer in een stramien”, vertelt hij. “Wat ik ook zo mooi vind bij De Rooi Pannen, is dat veel studenten verbonden blijven met de school. Ook als ze zijn afgestudeerd. Ze zeggen dat het de mooiste tijd van hun leven is geweest. Er hangt ook zo’n fijne sfeer hier. Het is echt een leuke school. “
Autonomie in het werk
“Ik geef het vak Engels, voornamelijk aan de marketing- en evenementenopleidingen, en Duits aan studenten van de opleiding Luchtvaartdienstverlener. Daarnaast begeleid ik studenten tijdens hun stageperiodes en organiseer ik internationale uitwisselingsprojecten. Ik ben ook een tijdje adjunct-directeur geweest. Kortom, er zijn veel mogelijkheden binnen De Rooi Pannen”, legt Nick uit. “In mijn werk krijg ik veel vrijheid. Ik mag bijvoorbeeld de inhoud van mijn lessen zelf bepalen. De verantwoordelijkheid wordt bij mij (samen met de vaksectie) neergelegd. Zolang ik zorg dat ik mijn resultaten haal en de studenten slagen, heb ik binnen de kaders vrijheid.”
Nick geeft het vak Duits aan studenten van de opleiding Luchtvaartdienstverlener / Steward(ess)
Grenzeloze hoogtepunten
“Bij De Rooi Pannen gaan we de school echt uit”, vertelt Nick enthousiast. Hij doelt hiermee op de stages van de studenten, maar ook de studiereizen en de uitwisselingen met studenten uit Oostenrijk, Zweden en Spanje die hij organiseert. “De studiereizen zijn zeker hoogtepunten uit mijn tijd bij De Rooi Pannen”, zegt Nick. “Dan zit je met een student in een andere situatie dan in de klas. Het is leuk en je leert de studenten, maar ook collega's op een andere manier kennen.”
Digitale ontwikkelingen
Ook bij De Rooi Pannen wordt steeds meer gebruik gemaakt van digitale middelen. “In mijn lessen gebruiken we geen boeken meer. Je moet ook wel mee kunnen gaan met de tijd en digitale ontwikkelingen. Dat is niet altijd makkelijk, maar het geeft wel leuke nieuwe inzichten”, vertelt Nick. “Ik maak goed gebruik van al die digitale middelen. We hebben hier bijvoorbeeld een podcaststudio en daardoor ben ik gaan kijken hoe ik dat in mijn lessen kan integreren. Bij mij in de les gaan de studenten nu aan de slag met podcasts en vlogs.”
Je moet ook wel mee kunnen gaan met de tijd en digitale ontwikkelingen. Bij mij in de les gaan de studenten nu aan de slag met podcasts en vlogs.
Nick Smits docent Engels en Duits
De komst van AI
Nick ziet Artificial Intelligence als een flinke uitdaging in het onderwijs. “Ik had een keer als opdracht dat studenten een filmpje in het Engels op moesten nemen voor een uitwisselingsproject. Voor de opdracht moesten ze met een concept komen, een script schrijven en uiteindelijk een filmpje opnemen en editen. Een groep studenten had binnen 10 minuten de opdracht af. Hoe? Het script hadden ze laten schrijven door AI en met een andere tool kwam er een filmpje tevoorschijn”, legt Nick uit. “Ik ben met ze in gesprek gegaan: wat heb je hier nou van geleerd? De studenten willen gewoon zo snel mogelijk klaar zijn, want ze hebben een bijbaan, ze sporten en ze hebben een sociaal leven. Maar als ze zo hun onderwijs vervolgen, dan komen ze straks bij een baan voor verrassingen te staan.”
Nick voegt nog toe aan zijn verhaal: “Gelukkig gaven de studenten zelf aan hoe ze dit zo hadden gemaakt. Dit is wel een voorbeeld van één van de uitdagingen waar ik dagelijks mee te maken heb. Elk jaar zijn het weer nieuwe uitdagingen, want de studenten en de technologieën veranderen continu.”
Leukste aan het werk
Het werken met jonge mensen vindt Nick het leukste aan zijn werk. “Je ziet ze ontwikkelen en daar draag je aan bij. Je helpt jonge mensen naar hun volwassenheid toe”, zegt Nick. “En waar ik het meeste trots op ben? Dat onze studenten zeggen: ‘Ik had het niet willen missen.’ Dat onze studenten trots op óns zijn. En natuurlijk ben ik net zo trots op hen!”