Martin, docent en I-coach, speelt in op ontwikkelingen en trends: “We willen voldoen aan de vraag vanuit het bedrijfsleven.”
Na jaren als docent marketing en sales bij verschillende scholen, vond Martin Fris zijn weg naar De Rooi Pannen Breda Toerisme, Leisure & Marketing. Sinds februari 2021 brengt hij zijn ervaring en kennis in marketing en sales over aan studenten Medewerker marketing, sales & hospitality (MSH) en is hij I-coach. Lees verder om te ontdekken wat Martin zo bijzonder vindt aan De Rooi Pannen en hoe hij ontwikkelingen in het vakgebied in zijn lessen integreert.
Van Hengelo naar Brabant
Martin’s eerste kennismaking met De Rooi Pannen dateert uit de tijd dat hij in Breda woonde. "In 2003 begon ik in de avonduren met een koksopleiding aan De Rooi Pannen in Tilburg," vertelt Martin. “In 2005 startte ik een eigen bedrijf in catering en heb daarna nog jaren in de catering-branche gewerkt. Na bijna 10 jaar besloot ik dat ik voor de klas wilde staan en liet mij omscholen.” Martin deed de opleiding voor docent economie en heeft jaren bij verschillende scholen rondom Hengelo gewerkt bij commercie-opleidingen.
Docent en I-coach bij De Rooi Pannen
Toen hij besloot om met zijn gezin terug te keren naar Brabant, zag hij een vacature bij De Rooi Pannen Breda Toerisme, Leisure & Marketing. "Het leek me leuk om terug te keren naar de school waar ik zelf een opleiding had gedaan. Ik besloot te solliciteren en kreeg de baan", herinnert hij zich. Hij herkent veel uit de tijd van zijn koksopleiding, maar heeft ook geleerd dat De Rooi Pannen veel meer is dan een horecaschool.
Martin is gekoppeld aan de opleiding Medewerker marketing, sales & hospitality (MSH) en geeft daar les in marketing en sales. Daarnaast is hij als I-coach ondersteunend en adviserend als het gaat om innovatie op het gebied van onderwijs en technologie.
Martin probeert zijn studenten zo veel mogelijk mee te krijgen met ontwikkelingen en trends
Blijven leren en ontwikkelen
Om op de hoogte te blijven van de ontwikkelingen in zijn vakgebied, bezoekt Martin regelmatig diverse congressen en volgt hij webinars over de nieuwste technologieën. "Ik probeer alles bij te houden en bezoek regelmatig congressen over marketing, sales en AI", zegt hij. Hij benadrukt: "Het is belangrijk om constant bij te leren en de nieuwste trends te integreren in het onderwijs.”
Martin houdt zich ook bezig met het integreren van ontwikkelingen in het onderwijs. “Voor de opleiding MSH hebben we gekeken naar wat er speelt in het bedrijfsleven. Dat doen we met een klankbord van bedrijven, waarmee we regelmatig onze ideeën uitwisselen”, vertelt hij. “Een goed voorbeeld is het stukje AI, waarvoor we nu eerst richtlijnen moeten schrijven om in het onderwijs te kunnen implementeren. Ook een goed voorbeeld zijn de ontwikkelingen op het gebied van social media, want die gaan best snel. We kunnen niet alles direct meenemen in het onderwijs, maar soms kan je wel snel inspelen op een trend. De door AI bedachte smaak van Coca-Cola bijvoorbeeld, daar hebben we een werkvorm van kunnen maken. Een trend als deze is superleuk om te gebruiken, maar dat lukt helaas niet altijd.”
Introductie in audiovisuele middelen
Wat Martin ook uit het werkveld heeft gehaald, is de wens om studenten te introduceren in de wereld van audiovisuele middelen en ze een kleine basis daarin mee te geven. In de studio experimenteren de studenten met het maken van kennisclips, verkennen de basis van fotografie en leren hoe ze beeld met licht- en geluidstechniek kunnen inzetten voor socialmediacontent. Daarnaast maken ze kennis met podcasting. Deze introductie in audiovisuele middelen is bedoeld om studenten vertrouwd te maken met deze tools, zodat ze de potentie begrijpen en kunnen bijdragen aan projecten waarbij deze vaardigheden van pas komen. "Het is fantastisch om te zien hoe studenten deze nieuwe technieken omarmen en toepassen", aldus Martin.
De unieke omgeving van De Rooi Pannen
Wat De Rooi Pannen volgens Martin bijzonder maakt, is de inspirerende omgeving. "De campus in Breda is een oude kazerne, de Seeligkazerne, en dat heeft een verhaal. Dat vind ik inspirerend", zegt hij. Daarnaast waardeert hij de kleinschaligheid van de school. "Je kent veel studenten bij naam en weet vaak wat er speelt in hun leven", legt hij uit. Dit contrast met zijn vorige werkplek, een veel grotere school, benadrukt hoe betrokken de gemeenschap van De Rooi Pannen is. "De verbondenheid met studenten en collega’s maakt het werken hier bijzonder", voegt hij toe.
Cultuur en sfeer op De Rooi Pannen
"Hoewel er wel een zekere hiërarchie is, voelt het niet zo aan", legt hij uit. Er heerst volgens hem een informele cultuur. Wat betreft de omgang met studenten merkt hij op: "Ze noemen me meneer, maar in gesprekken zijn we gelijkwaardig. Ik bied ze iets voor hun toekomst." Door deze benadering voelen studenten zich op hun gemak en kunnen ze hun verhaal bij hem kwijt. "Het is belangrijk dat studenten zich gehoord voelen en weten dat ze altijd bij ons terecht kunnen", zegt Martin.
Voor mijn masterscriptie heb ik veel collega’s moeten interviewen. Het kostte veel tijd, maar iedereen was bereid mee te werken.
Martin Fris docent marketing en sales
Hoogtepunten en memorabele momenten
Een van de hoogtepunten voor Martin was het behalen van zijn eigen masterdiploma. "Voor mijn scriptie heb ik veel collega’s moeten interviewen. Het kostte veel tijd, maar iedereen was bereid mee te werken", vertelt hij. Daarnaast noemt hij de diplomauitreikingen en studiereizen als memorabele momenten. "De studiereizen naar Ierland, Ljubljana en Maastricht waren prachtig”, zegt hij. “Het is echt leuk om te zien hoe studenten tijdens zulke reizen naar elkaar toe groeien.”
Trots op De Rooi Pannen
Martin is trots om bij De Rooi Pannen te werken. "Het onderwijs dat we bieden is echt op maat", zegt hij. "We proberen wat buiten gebeurt in de lessen te betrekken en dat doen we goed. We krijgen dat ook terug van stagebedrijven." Het enthousiasme en de groei van de studenten geven hem de meeste voldoening. "Het leukste aan mijn werk is om de ontwikkeling van de studenten te zien, van binnenkomst tot het moment dat ze vol vertrouwen met een diploma de deur uit stappen", concludeert hij.