Medewerker marketing & communicatie
Wil jij originele content bedenken en socialmedia-pagina's beheren? Of zie jij jezelf als een toekomstige expert in het opzetten van onvergetelijke...
Naomie Pero deed de opleiding Medewerker Marketing & Communicatie. In het laatste jaar ging ze voor een schoolproject met een groepje klasgenoten ondernemen. Van deze onderneming werd Naomie zó enthousiast, dat ze besloot de onderneming voort te zetten. Wat was dit precies voor project en hoe combineert Naomie dit met haar hbo-studie? Lees hier Naomie’s verhaal.
Naomie’s verhaal startte bij De Rooi Pannen op het vmbo. Naomie vertelt over haar opleiding: “Ik wilde er ook graag mijn mbo gaan doen. Omdat ik niet precies wist wat ik wilde, ben ik samen met mijn mentor gaan zitten, heb ik de open dag bezocht en heb ik een meeloopdag gedaan. Ik heb uiteindelijk voor Medewerker Marketing & Communicatie gekozen en behaalde in 2022 mijn diploma. Ik ben nog altijd blij met de keuze die ik toen maakte.” Naomie zit nu in het eerste jaar van haar studie commerciële economie bij Avans Hogeschool.
Bekijk de opleiding Medewerker marketing & communicatie
Het schoolproject in het laatste jaar heette Jong Ondernemen. Naomie vertelt over de opdracht: “We moesten hierbij in een groepje van 4 á 5 studenten een onderneming starten om een niet-bestaand product toe te voegen op de markt. Het was een moeilijke opdracht, omdat je echt een uniek product moest hebben.’’ Het project omvatte het opstellen van een bedrijfsplan, met hierin een visie, missie, doelgroep, interne en externe analyse. Daarnaast was er een aandeelhoudersmarkt, waar het bedrijfsplan gepresenteerd moest worden om aandeelhouders te werven. Studenten waren bijna een jaar lang, een halve dag per week, bezig met dit project. Ze moesten dus ook hun onderneming draaiende houden.
Ik ben erg blij dat ik dit project heb gedaan, anders had ik mijn eigen bedrijfje nu niet gehad.
Naomie Pero oud-student Medewerker Marketing & Communicatie
Naomie startte de onderneming samen met 4 andere studenten. “We werden geïnspireerd door de draaikaarsentrend op TikTok, maar dat was al een hit dus daar konden we niks mee doen. Tegelijk besloten we dat we de winst af wilden dragen aan een goed doel: het Prinses Maxima Ziekenhuis. Toen kwamen eigenlijk verschillende ideeën samen: een kaars in de vorm van een wijnfles. Een kaars om aan te steken, als lichtpuntje om aan iemand te denken en daarnaast de wijnfles om te proosten op het leven. ” De naam van hun onderneming is dan ook erg uniek. “De onderneming noemden we Fic&Foc. Fic staat voor een fikkie stoken en Foc betekent ‘Catalaans vuur’. Wij vonden het ook wel chique klinken,” zegt Naomie.
Hierna begon het experimenteren om het product te produceren. “We moesten verschillende dingen proberen voor we ook maar verder konden met onze plannen. We verzamelden wijn- en bierflessen, die we vulden met kaarsvet en daarna braken we het glas. Nou, dat werkte dus niet,” lacht Naomie. “Toen zijn we verder gaan zoeken. We kwamen uit op siliconen mallen, maar dat was echt veel te duur. Zo kwamen we niet uit met onze kosten, want daar moesten we natuurlijk ook rekening mee houden. Uiteindelijk hebben we wijnflesmallen van hard plastic gevonden. Binnen no time hadden we een echt protoype, inclusief wijnetiket.”
Met Fic&Foc gingen ze zelf aan de slag met de productie, marketing(waaronder fotografie en social media) en de (online) verkoop
Naast het product zelf, moesten we ook kijken naar hoe we het product op de markt konden zetten. We begonnen met het benaderen van onze vrienden en familie en startten op social media, waarna we de kaarsen ook online aan consumenten verkochten. Iedere week moesten we een stappenplan invullen op de website van Jong Ondernemen, met hierin bijvoorbeeld berekeningen en btw. Aan het einde van het project werd de onderneming gestopt en werd er een eindafrekening gemaakt. Fic&Foc kreeg een dikke voldoende en een had een winst van 400 euro. “De samenwerking had beter gekund, maar daar hebben we van geleerd. En uiteindelijk waren we erg blij met het bedrag dat we konden doneren,” aldus Naomie.
Naomie vond het project zó leuk, dat ze het voortzette met haar eigen onderneming ‘Viini Fire’, wat ‘vurig wijntje’ betekent. “Ik ben altijd ondernemend geweest,” vertelt Naomie. “Ik heb vroeger altijd gezegd dat ik een eigen kledingzaak wilde hebben. Door het kaarsen maken was ik creatief bezig en ook al kostte het veel tijd, ik had er echt plezier van.” Een docent die zei dat ze er best ver mee kon komen, gaf haar uiteindelijk het vertrouwen om de onderneming te starten.
Sinds 1 april 2022 is Viini Fire officieel geregistreerd als onderneming. Naomie ging door met de wijnflessen, maar voegde er ook van alles aan toe. “Ik maak ook kaarsen in de vorm van rozen en tasjes en ik maak bubbelkaarsen.” Ze voegt toe: “Naast online verkoop sta ik ook veel op markten. Daar merkte ik dat kaarsen alleen niet genoeg waren. Nu bied ik ook sieraden, haaraccessoires en sjaals aan.”
Ik heb vroeger altijd gezegd dat ik een eigen kledingzaak wilde hebben.
Naomie | oud-student Medewerker Marketing & Communicatie
De praktijkervaring tijdens haar studie bij De Rooi Pannen Toerisme, Leisure & Marketing heeft Naomie het meeste gebracht. Zo vertelt ze over haar afstudeerstage: “Ik liep stage bij een marketing- en verhuurbedrijf van nieuwe en bestaande woningen. Ik had daar mijn eigen marketingtaken en was zelfs verantwoordelijk voor alle content, zoals social media en online advertenties. Het was gaaf om eindelijk zelf iets te maken waar respons op kwam, dat is wel wat anders dan een schoolopdracht inleveren." Ze voegt toe: “De dingen die ik tijdens mijn studie heb geleerd, pas ik nu toe bij mijn eigen bedrijfje. Trouwens, ik kijk sowieso nog wel eens terug in de boeken die ik gebruikte bij De Rooi Pannen.”
Voor studenten die nog aan het Jong Ondernemen-project gaan deelnemen, heeft Naomie wel een aantal tips:
Lees meer over de school De Rooi Pannen Toerisme, Leisure & Marketing. Je vindt deze school in Tilburg, Eindhoven en Breda. Ontdek welke richting het beste bij jou past!
Je kunt op meerdere momenten in het jaar binnenkijken in onze scholen. Bijvoorbeeld tijdens een open dag of meeloopdag.
Wil jij originele content bedenken en socialmedia-pagina's beheren? Of zie jij jezelf als een toekomstige expert in het opzetten van onvergetelijke...
Neem jij altijd de leiding bij het plannen van activiteiten? Droom je ervan om indrukwekkende evenementen en grootschalige festivals te organiseren? Bekijk dan de...
Is het jouw droom om later een eigen zaak te openen? Wil jij graag weten hoe je jouw producten of diensten succesvol verkoopt? Dan is onze opleiding Ondernemer...
Is het jouw droom om een eigen webwinkel te openen? Wil jij graag weten hoe jij jouw producten of diensten succesvol online kunt verkopen? Dan is de specialisatie...