Practoraten

Een practoraat is een expertiseplatform binnen een mbo-instelling waar praktijk(gericht) onderzoek wordt uitgevoerd. Doel is het opleiden tot innovatief en wendbaar vakmanschap en het verspreiden van kennis en innovatie. 

Een practoraat bestaat uit een ‘kenniskring’ met een practor en docent-onderzoekers. Ook docenten, studenten en partners vanuit het (regionale) bedrijfsleven zijn actief betrokken. Het practoraat slaat de brug tussen onderwijs, onderzoek en (regionale) bedrijfsleven. 

Practoraat Guest Experience

Het practoraat Guest Experience is het eerste practoraat van De Rooi Pannen en is opgericht om de gastbeleving te verbeteren door innovatieve en toepasbare oplossingen te ontwikkelen voor regionale bedrijven en organisaties. Het is actief sinds september 2024 en vertegenwoordigt de drie locaties van De Rooi Pannen. 

De term guest experience (gastbeleving) verwijst naar de totaalervaring van een gast, inclusief indrukken, percepties, gevoelens, emoties en tevredenheid tijdens de interactie met een bedrijf, activiteit of evenement. Dit kan betrekking hebben op hotels, restaurants, resorts, attractieparken, vrijetijdsactiviteiten en retail.

Drie pijlers

Het practoraat Guest Experience is verankerd in het DNA van De Rooi Pannen en richt zich op drie pijlers: 

  1. Profilering draait om het ontwikkelen van een ondernemende houding en gedrag op het gebied van guest experience. Studenten en docenten worden gestimuleerd om proactief en innovatief te zijn, zodat ze uitblinken in hun vakgebied.
  2. Praktijk betekent beroepspraktijkgericht werken. Door intensieve samenwerking met regionale bedrijven en organisaties wordt praktijkgericht onderzoek op het gebied van guest experience uitgevoerd en worden de resultaten direct toegepast. Dit zorgt ervoor dat de oplossingen relevant en toepasbaar zijn in de echte wereld.
  3. Passie staat voor wendbaar vakmanschap. Een cultuur van continue professionalisering en flexibiliteit wordt bevorderd, zodat studenten en docenten zich kunnen aanpassen aan de dynamische eisen van de beroepspraktijk.

Door deze pijlers te omarmen wordt gestreefd naar een blijvende impact op de kwaliteit van de guest experience en de innovatie van het onderwijs.

Doelen

Het practoraat heeft drie belangrijke doelen:

  1. Professionaliseren van studenten en docenten in guest experience met een focus op wendbaar vakmanschap, om zo te voldoen aan de eisen van de dynamische beroepspraktijk.
  2. Ontwikkelen van innovatieve en toepasbare oplossingen voor regionale organisaties en bedrijven op het gebied van guest experience.
  3. Advies aan de scholen over onderwijsinnovatie op basis van onderzoeksresultaten en inzichten uit het practoraat.

Samenstelling en contact

Het practoraat Guest Experience heeft de volgende samenstelling.

  • Judith Kerkhoffs (Breda Toerisme, Leisure & Marketing)  - Practor
  • Aldo Hennekens (Eindhoven Horeca) - Docent-onderzoeker
  • Bas Horsten (Tilburg Toerisme, Leisure & Marketing) - Docent-onderzoeker
  • Inge van Hooijdonk (Tilburg handel & Ondernemen) - Docent-onderzoeker

Kom met ons in contact