Oud-De Rooi Pannen-student Robin opent het eerste AI-restaurant in Nederland

In het hart van Eindhoven, een stad die bekend staat om zijn innovatie en technologie, vinden we een culinaire parel: Restaurant BUNKR. Dit is niet zomaar een restaurant; het is het allereerste AI-restaurant in Nederland. De drijvende kracht achter dit baanbrekende concept is Robin Vromans, een trotse oud-student van De Rooi Pannen. Lees hier zijn verhaal.  

Van horecafamilie naar horeca-innovatie 

Robin's verhaal in de horeca begon lang voordat hij Restaurant BUNKR oprichtte. Op 30-jarige leeftijd, met een gezin van twee jonge kinderen, heeft hij al een leven vol horeca-ervaringen achter de rug. Zijn ouders waren actief in de horeca, en zijn familie heeft zelfs een hotel gehad. "Met de paplepel ingegoten," zoals Robin het beschrijft. “Als we uit eten gingen, gaven wij live aan tafel al een recensie. Hoe ziet het eruit en hoe smaakt het? Daar werden we allemaal enthousiast van.” Als kind hielp hij al mee in de cateringtak waar zijn vader werkte. Deze vroege blootstelling aan de horeca heeft ongetwijfeld zijn passie voor het vak aangewakkerd en zijn oog voor detail aangescherpt.  

Succesvolle levenslessen en advies voor nieuwe studenten 

Robin volgde de opleiding Horecaondernemer/-manager in Eindhoven. Tijdens zijn tijd bij De Rooi Pannen heeft Robin niet alleen technische vaardigheden opgedaan, maar ook waardevolle levenslessen. “Ik ben nooit een makkelijke student geweest,” vertelt hij. “Mede dankzij mijn docenten heb ik geleerd gedisciplineerd te werk te gaan.” Dat kwam hem goed van pas later toen hij aan het werk ging in de cateringbranche.  

Hij herinnert zich ook levendig hoe hij in zijn derde jaar een rondleiding moest geven van de hotelkamers aan Rick Polman, de directeur van Van der Valk Eindhoven. Robin's bijdehante houding maakte indruk op Rick, wat leidde tot een uitnodiging om een speech te geven voor een groot publiek over het horecavak. Deze ervaring opende de deur naar zijn eerste fulltimebaan in de catering bij Van der Valk, waar hij de kans kreeg om door heel Europa te reizen.  

Voor jongeren die overwegen een opleiding te volgen aan De Rooi Pannen, heeft Robin een duidelijke boodschap: "Horeca is het mooiste vak dat er bestaat." Hij benadrukt het belang van gastvrijheid en ziet het als een vaardigheid die iedereen zou mogen hebben. “Dat geldt trouwens ook voor leidinggevende- en ondernemersvaardigheden. Ik gebruik nog steeds onderzoeksmethodes die ik tijdens de opleiding heb geleerd om mijn doelgroep te achterhalen en bepalen.” 

Bekijk alle horeca-opleidingen

Robin reisde door heel Europa tijdens zijn eerste fulltimebaan en werkte op grote evenementen in plaatsen zoals Monaco.

Stages als ervaringen voor het leven 

Zijn stages waren ook cruciaal voor zijn ontwikkeling. Robin vertelt enthousiast over zijn halfjaar op Aruba, waar hij werkte bij het Amerikaanse restaurant Madame Janette. "De interactie tussen bediening en gast is zó anders dan in Nederland," zegt hij. Maar het was niet alleen maar werken; het was daar "6 dagen werken en 7 dagen feesten."  

Na deze avontuurlijke stage zocht Robin de rust op en liep stage bij een hotel in Eindhoven als Assistent General Manager. Hij was inzetbaar in het hele hotel en stond bij zowel de receptie als het ontbijtbuffet. Deze stage was in contrast met zijn vorige stage, maar gaf Robin een realistisch beeld van verschillende horecazaken.  

Ik zocht een rustigere baan in de catering omdat ik een gezin wilde. Maar het ondernemerschap bleef aan me knagen.

Robin co-owner Restaurant BUNKR

De sprong naar ondernemerschap 

Na zijn afstuderen aan De Rooi Pannen Horeca, begon Robin zijn professionele reis in de catering. Robin deed op verschillende plekken cateringervaring op, maar bleek dit op langere termijn toch wel erg intensief te vinden. Hij kwam terecht bij Markies Catering en hield zich bezig met een andere tak van catering, namelijk bedrijfs- en scholencatering. Hij had hierin zijn rust weer wat teruggevonden en daardoor kwam er ook ruimte voor het stichten van een gezin.  

“Maar het ondernemerschap bleef aan mij knagen,” aldus Robin. “Ik wilde eerst een doorstart maken van een cateringbedrijf. Toen dat niet doorging, wilde ik onderzoeken wat AI kon doen voor het bedrijfsleven. Ik ben een aantal cases gaan uitwerken en deze ben ik gaan pitchen bij verschillende bedrijven. Toen belde Youri Doreleijers, eigenaar van o.a. stadsbrouwerij Eindhoven en Gastrobar Lutz, die ik al kende vanuit een eerdere onderneming waarbij ik barbecue-workshops gaf. In april namen we de beslissing, in september openden we Restaurant BUNKR. Het ging allemaal supersnel.”

Restaurant BNKR met blauwe lampen

Restaurant BNKR wordt regelmatig omgebouwd voor evenementen. 

Restaurant BUNKR: waar technologie en gastronomie samenkomen 

Bij Restaurant BUNKR is het doel duidelijk: de horeca herontdekken en vernieuwen. Robin wilde af van de traditionele manier van dingen doen en iets unieks en vernieuwends brengen. De integratie van AI in het restaurantproces speelt hierin een centrale rol. Gasten beginnen hun ervaring al thuis door te reserveren via het systeem van Restaurant BUNKR. Bij aankomst worden ze begroet door een AI-avatar die de gast verwelkomt en naar de tafel begeleidt. De digitale gastheer, Mensa, helpt gasten bij het kiezen van hun maaltijden en drankjes, waardoor de behoefte aan uitgebreide training van het personeel wordt verminderd. 

Maar ondanks de technologische innovaties, benadrukt Robin het belang van menselijke interactie en gastvrijheid. Het personeel van Restaurant BUNKR, dat voornamelijk bestaat uit studenten en expats, brengt deze gastvrijheid over op de gasten. De keuken is ook een smeltkroes van culturen, met koks uit verschillende delen van de wereld, waaronder een getalenteerde medewerker, Mees, een oud-TU/e-student die gespecialiseerd is in 3D-food printing. 

Blik op de toekomst 

Robin heeft grootse plannen voor Restaurant BUNKR. Terwijl hij de menselijke touch wil behouden, ziet hij ook de mogelijkheden van verdere integratie van AI in het restaurantproces. Hij maakt al gebruik van AI om de inkoop te kunnen gaan automatiseren en staat ervoor open om meer AI in te zetten om het restaurant nóg efficiënter te maken. 

Hoe verder ik in de opleiding kwam, hoe dieper de band met mijn docenten werd. Het verbaast me zelfs dat oud-docenten nu nog erg betrokken zijn.

Robin co-owner Restaurant BUNKR

Reflectie 

Robin kijkt met een glimlach terug op zijn tijd bij De Rooi Pannen. Hij sluit af: “Hoe verder ik in de opleiding kwam, hoe dieper de band met mijn docenten werd. Die betrokkenheid voelde ik in de gehele opleiding, bij zowel docenten als bij conciërge Renée, die ik me nu nog steeds goed herinner. Ook nu blijven docenten betrokken; daarover ben ik nog steeds positief verrast. ”  

Met zijn diploma Horecaondernemer/-manager van De Rooi Pannen in de hand, heeft Robin de grenzen van traditionele horeca verlegd. Hij heeft met Restaurant BUNKR een unieke plek gecreëerd die technologie met gastronomie samenbrengt. Robin’s reis is het levende bewijs dat een opleiding bij De Rooi Pannen de tools biedt om de toekomst vorm te geven. Treed in de voetsporen van dit succesverhaal en verken zelf de veelzijdige wereld van horecaondernemerschap!