Recreatiepark TerSpegelt: waar innovatie en familie samen komen
Al van jongs af aan wist Michel Huigevoort: laat mij maar een praktisch beroep uitoefenen. Het mbo paste hem daarmee perfect, net als het praktijkgerichte...
Stijn behaalde in 2017 zijn diploma voor de opleiding Medewerker evenementen en is vandaag de dag nog steeds betrokken bij De Rooi Pannen. Hij werkt inmiddels fulltime als marketeer en als freelancer in de evenementenorganisatie. Daarnaast ondersteunt hij huidige studenten bij het organiseren van hun examen evenementen. Lees het verhaal van Stijn, waarin hij vertelt over zijn tijd als student én zijn rol als gastdocent.
Als er iets geregeld of georganiseerd moest worden in de vriendengroep van Stijn, was hij altijd degene die dit oppakte. Hij was vroegtijdig gestopt met een eerdere mbo-opleiding en kwam met toeval de opleiding Medewerker evenementen (voorheen Marketing, communicatie & evenementen) van De Rooi Pannen tegen. Hé, dat past wel bij mij, dacht Stijn. Even later schreef hij zich, op het allerlaatste moment, in. En dat heeft goed uitgepakt!
Stijn vertelt: “Het is niet zo dat je tijdens de opleiding alleen maar evenementen organiseert. Dat verwachten veel studenten wel, maar al snel leer je dat dat niet zo is. Er komt namelijk veel meer bij kijken. Ik kreeg naast de praktijklessen ook les in marketing, projectmanagement en sales.”
Bekijk de opleiding Medewerker evenementen
Bij De Rooi Pannen Toerisme, Leisure & Marketing staat het leren in de praktijk centraal. “Daar leer je zo ontzettend veel van. Dat gaf mij ook echt een boost tijdens de opleiding”, meent Stijn. Maar ook buiten deze praktijklessen, excursies en stages om was Stijn druk bezig met het organiseren van evenementen. Hij richtte onder andere het evenement Dorpsgek op, wat meerdere malen werd georganiseerd, en was jarenlang nauw betrokken bij de organisatie van de Dutch YouTube Gathering.
Ook na zijn studie ging hij hiermee verder. Tijdens corona ontstond er een nieuw concept: 't Dorpsterras in Udenhout. In deze periode mochten er vrijwel geen evenementen georganiseerd worden, met uitzondering van evenementen met zitplaatsen. Daarom kwam Stijn, samen met zijn klasgenoten Jesse en Ivar, tot een zomers terras dat werd gecombineerd met optredens van topartiesten. Op zondagochtend werd dit terras omgetoverd tot ‘B-front's Coffee Club’. Een bekend evenement onder hardstyle-liefhebbers.
Je leert niet alles tussen 9 en 5 op school, maar juist ook erg veel in de uren daarbuiten.
Stijn | Oud-student Medewerker evenementen
Wanneer Stijn wordt gevraagd over de hoogtepunten van zijn studie vertelt hij vol enthousiasme over een pitch op het kantoor van Bavaria. Geert Cornelisse, docent marketing toentertijd, riep zijn studenten op om na te denken over een pitch met een nieuw concept voor de brouwerij. “Dit leek me een mooie kans om mijn opgedane marketingkennis in de praktijk te toetsen," vertelt Stijn.
De oproep voor een pitch werd vanuit Bavaria zelf gedaan. Iedereen mocht hier dan ook aan meedoen. Stijn bedacht samen met klasgenoot Ivar om een inkeping toe te voegen aan de bierkratjes. Deze toevoeging aan de kratjes fungeerde als bieropener. De familie Swinkels, eigenaar van Bavaria, vond het een interessant idee en nodigde Stijn en Ivar uit voor de pitch. Ook meneer Cornelisse ging mee naar de pitch bij de brouwerij. Helaas hebben ze niet gewonnen, maar zijn ze alle drie wel een mooie ervaring rijker.
Drie jaar nadat Stijn was afgestudeerd, nam meneer Cornelisse contact met hem op via LinkedIn. Ze zochten bij De Rooi Pannen iemand uit het werkveld die studenten wil begeleiden tijdens hun examen. “Dat leek mij wel wat. We zijn om de tafel gaan zitten en ondertussen is dit mijn derde jaar dat ik gastlessen geef en studenten begeleid bij hun examen evenementen," legt Stijn uit.
De examenopdracht bestaat uit het organiseren van een festival voor de open dag. Sinds 2023 is daar ook het schoolfeest voor vmbo-leerlingen van De Rooi Pannen aan toegevoegd. “Ik begeleid de studenten van a tot z. Het budget wordt vooraf door de school vastgesteld en ze krijgen wat handvaten waar ze rekening mee moeten houden, maar verder zijn de studenten volledig in de lead. Van het bedenken van een concept, het aanvragen van offertes en het onderhandelen met leveranciers. Ze moeten het echt als groep doen.” Met als uitkomst dit jaar: een zeer geslaagd schoolfeest met silent disco en een drukbezocht Open Dag festival!
Het is niet zo dat je tijdens de opleiding alleen maar evenementen organiseert. Dat verwachten veel studenten wel, maar al snel leer je dat dat niet zo is.
Stijn | Oud-student Medewerker evenementen
“Ik denk dat het goed is voor studenten, om iemand te hebben uit het werkveld die hetzelfde traject heeft doorlopen. Naast vragen over het examen, krijg ik ook veel vragen over de toekomst. Bijvoorbeeld over de keuze om wel of niet door te studeren.” Zelf heeft Stijn na zijn mbo-opleiding de hbo-bachelor Leisure & Events Management gevolgd bij BUas. Er zijn echter ook genoeg oud-klasgenoten die gelijk zijn gaan werken. “Hierdoor kan ik altijd wel handige tips geven aan studenten. Bijvoorbeeld wanneer een student wel iets wil doen in de evenementenindustrie, maar nog niet exact weet welke richting. Ik geef dan het advies om een stage te zoeken, waarbij je kennismaakt met de verschillende soorten evenementen. Zowel een zakelijk, cultureel of particulier evenement zoals een bruiloft. Zo ontdek je binnen een korte tijd wat je wel en niet leuk vindt.”
“Je leert niet alles tussen 9 en 5 op school, maar juist ook erg veel in de uren daarbuiten,” vertelt Stijn. “Zorg daarom dat je het werkveld in gaat en proactief aan de slag gaat met het organiseren van een evenement. Ga vrijwilligerswerk doen om je netwerk uit te breiden of kijk eens goed of er in je eigen kennissenkring mensen zitten die je verder kunnen helpen met praktijkervaring op doen. Het gaat er in deze industrie niet om wat je kunt, maar wie je kent.”
Als laatste tip geeft Stijn mee: “Maak een LinkedIn profiel aan en voeg daar iedereen toe die je hebt gezien of gesproken. Zo blijf je altijd in contact met je opgebouwde netwerk en wie weet levert jou dat in de toekomst ook nog een mooie opdracht op!”
Lees meer over de school De Rooi Pannen Toerisme, Leisure & Marketing. Je vindt deze school in Tilburg, Eindhoven en Breda. Ontdek welke richting het beste bij jou past!
Je kunt op meerdere momenten in het jaar binnenkijken in onze scholen. Bijvoorbeeld tijdens een open dag of meeloopdag.
Al van jongs af aan wist Michel Huigevoort: laat mij maar een praktisch beroep uitoefenen. Het mbo paste hem daarmee perfect, net als het praktijkgerichte...
Net als Pip, Milan, Alexander en Quincy is Romy dit schooljaar het gezicht van de wervingscampagne van De Rooi Pannen. Maar wie is Romy eigenlijk? Lees hier haar...
Anouk Jansen is net afgestudeerd aan de opleiding Leisure & Events Management op de BUas (Breda University of Applied Sciences). Haar weg naar het hbo begon...