Leren op de werkvloer: de kans voor werkgevers in de leisurebranche

Vier dagen in de week werken in de leisurebranche, één dag in de week naar school, en na twee jaar een mbo niveau 3-diploma. Met deze vernieuwde BBL-variant van de opleiding Zelfstandig medewerker leisure & events worden studenten opgeleid tot zelfstandig medewerker in de sector. Een opleiding die niet alleen kansen biedt voor studenten, maar zeker ook voor het werkveld. “Het is een kans om talenten binnen je bedrijf op te leiden en bij je te houden”, aldus docent Karin de Rooij.

Een praktische opleiding met perspectief

BBL Leisure & Recreatie is een samenwerking van De Rooi Pannen met Landstede, ROC Mondriaan en HISWA-RECRON. Deze opleiding, die al in een andere vorm bestond bij De Rooi Pannen, is ontstaan vanuit de behoefte aan praktijkgerichte leertrajecten en biedt ruimte aan studenten die liever leren door te doen. Karin: “We merkten dat er veel jongeren zijn die niet passen binnen het klassieke schoolsysteem. Met BBL bieden we een alternatief waarbij leren plaatsvindt op de werkvloer, zonder het diploma uit het oog te verliezen.”

Studenten gaan één dag per week naar school en werken daarnaast 28 uur bij een erkend leerbedrijf. Voor leerbedrijven betekent dit: een gemotiveerde medewerker in dienst, met structurele begeleiding vanuit de school én toegang tot de Subsidieregeling Praktijkleren. Examens en praktijkopdrachten vinden grotendeels plaats op de werkplek, zodat er maximaal aansluiting is tussen theorie en praktijk.

Studenten van de opleiding Zelfstandig medewerker leisure & events leren pijl- en boogschieten

Het is een kans om talenten binnen je bedrijf op te leiden en bij je te houden.

 Karin de Rooij | Docent

Waarom werkgevers hierin moeten investeren

De opleiding is met name geschikt voor mensen tussen de 18 en 30 jaar die al actief zijn in de branche of zich willen laten omscholen. Sommigen hebben eerder een opleiding gevolgd, anderen starten opnieuw. Karin: “Het is een misverstand dat BBL makkelijker is dan BOL. Studenten moeten echt aan de bak. Het verschil is: ze krijgen verantwoordelijkheid, werken met collega’s en groeien in hun functie. En dat gebeurt allemaal binnen één bedrijf.”

Werkgevers kunnen zelf invloed uitoefenen op het leertraject, doordat opdrachten gekoppeld worden aan de werksituatie. Denk aan het organiseren van een outdooractiviteit, het maken van een promotievideo of het oefenen van communicatieve vaardigheden tijdens drukke wisseldagen.

Het verhaal van Maxim

Maxim (18) is student van deze opleiding. Na twee jaar BOL besloot hij over te stappen naar de BBL-variant. “Vijf dagen per week naar school, veel examens, dat werkte niet voor mij. Via een collega hoorde ik over deze opleiding en nu werk ik alweer twee jaar bij de Beekse Bergen. Ik krijg betaald, draai mee als medewerker en leer in de praktijk.”

Maxim zit in het animatieteam van het vakantiepark. “Ik doe van alles: knutselactiviteiten, minidisco’s, kampvuren, ik sta af en toe bij het zwembad én ik zit in een werkgroep die meedenkt over verbeteringen. Die verantwoordelijkheid motiveert me enorm.”

Voor school ontwikkelde hij een outdooractiviteit (kanoën), maakte hij promotievideo’s en werkte hij aan backoffice-opdrachten. “Het mooie is dat alles wat ik leer, meteen van toepassing is op mijn werk. Ik leer beter, omdat ik begrijp waaróm het relevant is.”

Studenten van de opleiding Zelfstandig medewerker leisure & events zijn aan het klimmen op school

Alles wat ik leer, pas ik meteen toe in mijn werk. Dat motiveert enorm.

 Maxim | Student Zelfstandig medewerker leisure & events

Praktisch én flexibel inzetbaar

Voor werkgevers is het prettig dat de opleiding aansluit op de praktijk. Studenten zijn lesvrij in de schoolvakanties en kunnen dan in overleg extra worden ingezet. Dat is natuurlijk een uitkomst tijdens drukke (vakantie)periodes. Ook zijn er subsidiemogelijkheden, zoals de Subsidieregeling Praktijkleren, die het begeleiden van een student financieel aantrekkelijker maken.

De meeste opdrachten en examens vinden plaats op de werkvloer, zodat de opleiding geen belasting wordt, maar juist een aanvulling op het werk. HISWA-RECRON ondersteunt deze BBL-opleiding actief, onder meer door het promoten ervan binnen de branche en het stimuleren van nieuwe leerwerkbedrijven.

Geef talent een plek

Volgens Karin is dit hét moment voor recreatiebedrijven om in te stappen: “We merken dat bedrijven behoefte hebben aan goed opgeleide en gemotiveerde mbo’ers. Door nu te investeren in medewerkers of nieuwe instromers via BBL, bouw je aan de toekomst van je organisatie."

Maxim kijkt alvast vooruit: “Ik zou ooit wel leidinggevende willen worden. Of misschien zelf een camping beginnen. Maar nu zit ik hier goed. Ik leer, ik werk, ik kan mezelf ontwikkelen. En dat allemaal op één plek.”

Leerwerkbedrijf worden?

Meer weten over BBL Leisure & Recreatie of over het worden van leerwerkbedrijf? Neem contact op met BBL-coördinatoren Karin de Rooij (k.d.rooij@derooipannen.nl) of Jessica Groenleer (j.groenleer@derooipannen.nl).